Simone Sarphatie
Wat is dat eigenlijk, logopedie?
01/11/13 Filed in: Spraaktaalstoornissen
Wat is dat eigenlijk, logopedie? Iets met voeten? Of nee, voor als je stottert.
Dat is in het kort de meest voorkomende vraag die mij gesteld werd toen ik net klaar was met mijn opleiding als logopedist.
De onbekendheid met het vak heeft mij, en vakgenoten, al menig misverstand opgeleverd. Zelfs in gesprek met zorgverzekeraars. Drie maal raden wie daar de dupe van zijn?
Nu is er een initiatief genomen door een aantal logopedisten dat voor verandering gaat zorgen.
Zij gaan een film maken met als doel meer bekendheid te geven aan:
- wat logopedie is;
- met welke problemen je naar de logopedist toe kunt;
- hoe het zit met de voortdurende professionalisering van logopedisten;
- wat de bijdrage van logopedie voor de maatschappij kan zijn.
- Kortom: bekijk het met eigen ogen op www.logopedieloont.nl
Goede voornemens voor 2013-2014
26/08/13 Filed in: Passend Onderwijs | Publiciteit
Al eerder heb ik genoemd hoe aardig het toch is om twee keer per jaar goede voornemens te mogen uitspreken.
Het schooljaar 2013-2014 is inmiddels op gang. De ontwikkeling van passend onderwijs komt dit schooljaar tot uiting in een groot aantal bestuurlijke zaken die uitgewerkt moeten worden. De ondersteuningsprofielen zijn op de meeste scholen aanwezig. Ondersteuningsplannen zijn geschreven of nog in voorbereiding. Ondersteuningsplanraden zijn aan het ontstaan.
Wat dit allemaal gaat betekenen voor de kinderen is nog niet duidelijk en bij rondvragen in de praktijk kijken leerkrachten me met vragende ogen aan. Ik hoor wisselende berichten. Van schoolbesturen en -directies die hun teamleden meenemen in de ontwikkelingen. Die de omslag naar handelingsgericht werken en het denken in ondersteuningsbehoefte en onderwijsbehoefte al hebben gemaakt. Tot schoolteams die nog wachten op informatie want 'het zal zo'n vaart toch niet lopen'.
Er zijn dus nog grote verschillen en er is nog veel werk te doen. Niet in de laatste plaats waar het het vormen van tussenvoorzieningen betreft. In onze ogen een kansrijke uitwerking van passend onderwijs die mogelijkheden benut van leerlingen, leerkrachten en schoolteams.
Voor Consultaal betekent dit dat wij dit jaar:
- ons bedrijf gaan reorganiseren naar wat nodig is voor de nieuwe onderwijsontwikkelingen;
- in kaart gaan brengen welke tussenvoorzieningen er landelijk zijn;
- inzetten op informatievoorziening over het opzetten van tussenvoorzieningen;
- begeleiding gaan geven aan invoeringstrajecten voor tussenvoorzieningen;
- verder gaan met het aandacht vragen voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen;
- de laatste dossiers voor REC cluster 2 in Holland-Flevoland helpen verwerken.
Tot slot ben ik trots om te vermelden dat het Paleis voor Onderwijs inmiddels is geopend als huis voor onderwijsvernieuwers. De deuren staan pas net open en we zijn de galerijen nog aan het inrichten, maar wie suggesties heeft, vragen input of andere aanvullingen, die is welkom.
Dat het maar weer een mooi schooljaar zal worden!
De Kleine Klas
29/03/13 Filed in: Passend Onderwijs | Tussenvoorziening
Voor een vraaggesprek over een tussenvoorziening reisde ik gisteren af naar de Amsterdamse Jordaan. Daar staat de 14de Montessorischool en die heeft 'De Kleine Klas', een pilot tussenvoorziening.
Ik sprak met Denise Messelaar, de ambulante begeleider die is betrokken bij deze groep.
Enthousiasme vulde het Kleine Klas-lokaal, waar Denise vertelde over de winstpunten van deze organisatievorm. In de kleine groepen die van dit onderwijsarrangement gebruik kunnen maken is volop aandacht voor het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling. In een veilige omgeving leren de kinderen omgaan met hun beperkingen, waardoor de handicap vermindert. De Kleine Klas heeft trouwens plaats voor kinderen met diverse extra onderwijsbehoeften. Rugzak of geen rugzak, cluster 1-, 2-, 3- of 4-indicaties, het maakt niet uit.
Een belangrijk aandachtspunt in de tussenvoorziening is de transfer naar de eigen, reguliere groep van de leerlingen. Wat ze leren in de Kleine Klas, wordt ook geoefend met hun eigen leerkrachten in hun eigen vaste groep. Zo is de integratie compleet!
Ik ben de videobeelden al aan het monteren, dus het interview met Denise is binnenkort te bekijken op deze site.
Ik sprak met Denise Messelaar, de ambulante begeleider die is betrokken bij deze groep.
Enthousiasme vulde het Kleine Klas-lokaal, waar Denise vertelde over de winstpunten van deze organisatievorm. In de kleine groepen die van dit onderwijsarrangement gebruik kunnen maken is volop aandacht voor het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling. In een veilige omgeving leren de kinderen omgaan met hun beperkingen, waardoor de handicap vermindert. De Kleine Klas heeft trouwens plaats voor kinderen met diverse extra onderwijsbehoeften. Rugzak of geen rugzak, cluster 1-, 2-, 3- of 4-indicaties, het maakt niet uit.
Een belangrijk aandachtspunt in de tussenvoorziening is de transfer naar de eigen, reguliere groep van de leerlingen. Wat ze leren in de Kleine Klas, wordt ook geoefend met hun eigen leerkrachten in hun eigen vaste groep. Zo is de integratie compleet!
Ik ben de videobeelden al aan het monteren, dus het interview met Denise is binnenkort te bekijken op deze site.
Tussenvoorzieningen in perspectief
25/03/13 Filed in: Passend Onderwijs | Tussenvoorziening
Sinds 1998 ben ik proefondervindelijk de meerwaarde aan het onderzoeken van tussenvoorzieningen in het kader van passend onderwijs.
In die tijd noemden we ze nog geen tussenvoorzieningen, maar speciale groepen of groep-in-school. Passend onderwijs was zoiets als het realiseren van een kwalitatief onderwijsaanbod en bijbehorende randvoorwaarden om maximale integratie van leerlingen met een handicap binnen het regulier onderwijs waar te maken. Met een zogeheten Rugzak konden leerlingen onder meer terecht in de groep-in-school.
De eerste groep-in-school bood plaats aan leerlingen met ernstige spraaktaalmoeilijkheden en startte in augustus 1998 in Almere. Een paar maanden later opende een tweede groep-in-school zijn deuren voor leerlingen met een ZML-indicatie.
De winst voor de kinderen zat hem over het algemeen in het thuisnabij aanbod van speciaal onderwijs in een reguliere schoolomgeving. Bijkomend voordeel waren de ruime integratiemogelijkheden van speciaal naar regulier en vice versa.
De meeste leerlingen zaten er goed op hun plaats, afgaand op het welzijn van de kinderen, hun vorderingen en de tevredenheid van ouders.
Voor sommige kinderen lag het anders. De groep-in-school sloot te veel of te weinig aan bij wat nodig was. Het voordeel van de tussenvoorziening was in die gevallen: flexibiliteit in de organisatie en expertise dichtbij de leerling. Hierdoor realiseerden we in zo min mogelijk tijd overplaatsing naar een meer aansluitende, passend onderwijsplek.
Inmiddels is het 2013 en de wereld ziet er anders uit.
Er zijn veel meer tussenvoorzieningen in het land opgezet. Niet alleen meer in het primair onderwijs, maar ook in het voortgezet en beroepsonderwijs. Veel van deze voorzieningen draaien nog steeds als ‘pilot’. Dit roept twee vragen bij mij op:
Blijkbaar zien ook anderen in het veld de meerwaarde al in van deze vorm van passend onderwijs...
Schoolondersteuningsprofielen
Inmiddels mocht ik rond de eenentwintig basisscholen helpen bij het maken van hun schoolondersteuningsprofiel.
Saai? Welnee! Het is namelijk een bijzondere ervaring om schoolmedewerkers van weinig tot zeer enthousiast te horen vertellen over hun werk. Sommigen zijn zo openlijk trots op wat ze bereiken op hun school dat ik er blij van word. Daarnaast vind ik het boeiend om een kijkje te kunnen nemen in al die verschillende keukens en te zien hoe het staat met de invoering van passend onderwijs op de werkvloer.
Wat ik zoal gezien heb? In de gesprekken worden de basisondersteuning, de extra ondersteuning en de ambities van scholen tegen het licht gehouden en dit levert spannende discussies op over kansen en grenzen aan de mogelijkheden. Mooi is te zien hoe het gesprek over passend onderwijs in de schoolteams op gang komt door deze aanpak en dat meningen worden gevormd en genuanceerd. De meest gehoorde conclusie is: de individuele leerling met zijn mogelijkheden in combinatie met de mogelijkheden van de leerkracht, de groep en de school zijn leidend voor ons beleid op passend onderwijs. Klinkt logisch, maar behoeft wat mij betreft zeker nog uitwerking in een volgend blogbericht…
Ik zie dat passend onderwijs al flink in de schoolpraktijk aan het indalen is. De mate waarin verschilt wel per school. Daarom is het aardig om de inhoud van de gesprekken met directies en teamleden per school te vergelijken. De uitkomsten variëren van gesprekken met een identieke strekking tot beelden van teamleden die haaks staan op die van hun directie.
Schoolteams kunnen bang zijn om ‘kleur te bekennen’ met hun profiel. Waarschijnlijk speekt hierbij de angst om zich vast te pinnen aan specifieke problematiek bij kinderen een rol: “Als we kiezen voor de begeleiding van kinderen met autisme, krijgen we dan alle autistische kinderen uit de wijk op onze school? Want als dat zo is dan zetten we dat liever niet in ons profiel.”
Wat mij na al die jaren werken aan de invoering van passend onderwijs nog steeds verbaast is het imago van deze onderwijsontwikkeling. Waar hard gewerkt wordt om de kinderen en de leraren volop mogelijkheden te bieden om zich te ontwikkelen, is er nog steeds scepsis. Zoals Kees van der Wolf en enkele ‘volgelingen’ het met elkaar eens zijn: passend onderwijs is niets meer of minder dan goed onderwijs. Daar kan toch niemand op tegen zijn?
Nou, het goede nieuws dat ik van al mijn gesprekspartners inzake de profielen te horen krijg is dat zij voor goed onderwijs zijn! Wel is er de vaak terugkerende vraag hoe met teruglopende middelen het goede onderwijs passend georganiseerd kan (blijven) worden. Deze vraag heeft zowel betrekking op de organisatie van passend onderwijs in de school als ook op de buitenwereld van besturen en samenwerkingsverbanden. Gevolg is dat er nog steeds flink gebakkeleid wordt over grenzen van mogelijkheden en geldstromen. Ik vind het begrijpelijk, maar ook jammer dat deze ‘middelendiscussie’ het inhoudelijke gesprek blijft overschaduwen. Hier ligt een belangrijke uitdaging voor mij als adviseur en om mijn inspiratie hiervoor vast te houden grijp ik terug naar een lezing van mijn beroemde voorvader Samuel Sarphati (1851). ‘Hij beklaagde zich niet over onbegrip of tegenwerking, maar betoogde dat tegenstand onmisbaar en nuttig was’
Tot slot wil ik nog even stilstaan bij een andere vraag die regelmatig de kop opsteekt: wat gaat er straks met ons profiel gebeuren?
De schoolondersteuningsprofielen worden ‘op elkaar gelegd’ om zo een analyse op bestuursniveau te maken. Met die analyse in de hand kunnen schoolbesturen in de samenwerkingsverbanden hun standpunt laten zien ten aanzien van hun niveau van basisondersteuning en extra ondersteuning. Vervolgens worden er door het samenwerkingsverband ondersteuningsplannen gemaakt worden waarin onder meer de regionale dekking van expertise in kaart is gebracht. Hoe dit in de praktijk zal uitwerken? Dat is een vraag waarop ik ook nog geen antwoord heb. Er bestaan grote regionale verschillen in samenwerking tussen besturen en samenwerkingsverbanden. We zijn op weg naar passend onderwijs, maar deze grootscheepse exercitie vraagt voorlopig nog veel inzet van alle partijen: van de politiek tot aan de werkvloer en, als je het mij vraagt, vice versa. Het is maar goed dat ik daar ook een bijdrage aan mag leveren!
Trajectklassen in het land
04/02/13 Filed in: Tussenvoorziening
Landelijk zie ik steeds meer initiatieven voor het starten van tussenvoorzieningen. Er zijn inmiddels uiteenlopende organisatievormen voor verschillende doelgroepen opgezet of in oprichting.
Heel illustratieve beelden ziet u op de website voor passend onderwijs. De filmpjes tonen aan dat tussenvoorzieningen echt passend onderwijs kunnen opleveren. Een kansrijke onderwijsomgeving voor alle kinderen op het hoogst, haalbare niveau.
Siméacongres 2013
28/01/13
Op 11 en 12 april vindt het jaarlijkse Siméacongres in Lunteren weer plaats.
Onderwerp dit jaar: Trending Topics
Wij zijn er trots om op 12 april een bijdrage te mogen leveren met een parallelsessie (no.43) over medium onderwijsarrangementen.
De ontwikkeling van passend onderwijs gaat gepaard met landelijke experimenten en pilots op het gebied van tussenvoorzieningen.
Siméa heeft afgesproken dat deze voor cluster 2 medium onderwijsarrangementen heten. Voor leerlingen die in de doelgroep voor deze arrangementen in aanmerking komen, zijn de medium onderwijsarrangementen al eerder beschreven. Hieraan heb ik destijds namens Consultaal een bijdrage mogen leveren.
Simone Sarphatie zal in haar presentatie aan de hand van het boek 'Stappen naar passend onderwijs - het invoeren van een tussenvoorziening' vertellen over de kritische succesfactoren. Meer informatie volgt op de website van Siméa!
Onderwerp dit jaar: Trending Topics
Wij zijn er trots om op 12 april een bijdrage te mogen leveren met een parallelsessie (no.43) over medium onderwijsarrangementen.
De ontwikkeling van passend onderwijs gaat gepaard met landelijke experimenten en pilots op het gebied van tussenvoorzieningen.
Siméa heeft afgesproken dat deze voor cluster 2 medium onderwijsarrangementen heten. Voor leerlingen die in de doelgroep voor deze arrangementen in aanmerking komen, zijn de medium onderwijsarrangementen al eerder beschreven. Hieraan heb ik destijds namens Consultaal een bijdrage mogen leveren.
Simone Sarphatie zal in haar presentatie aan de hand van het boek 'Stappen naar passend onderwijs - het invoeren van een tussenvoorziening' vertellen over de kritische succesfactoren. Meer informatie volgt op de website van Siméa!
Over bloeien en voorwaarden voor passend onderwijs
07/01/13
Precies een week geleden kwam deze, in mijn ogen, prachtige bloem tot bloei. Niet hier in de kou, maar wel ergens in het zuiden van Spanje. Het was nog net 2012 en ik vond het een schitterende opmaat voor 2013.
Vanochtend in de file naar Amsterdam voor mijn eerste teambijeenkomst over passend onderwijs dit jaar, dreigde ik dat geluksgevoel bijna kwijt te raken, maar het kwam goed!
Iets te laat gearriveerd werd tijdens het gesprek met het schoolteam duidelijk dat men daar al ruimschoots dacht in mogelijkheden. Passend onderwijs, dus het geven van goed onderwijs dat aansluit op de onderwijsbehoeften van kinderen was al min of meer een tweede natuur in de discussie. Het was fijn om te merken dat de mensen op de werkvloer niet ontmoedigd werden door de zorgen over middelen, geldstromen en bezuinigingen. Extra ondersteuning en expertise kosten nu eenmaal geld en dat is een belangrijke voorwaarde om goed werk te kunnen leveren.
Ik ben het ermee eens dat geld van groot belang is, maar het is niet de enige en zeker niet de belangrijkste voorwaarde voor het kunnen bieden van goed onderwijs.
Daar was op de terugreis het beeld van die bloem weer op mijn netvlies. Zonder het irrigatiesysteem dat de eigenaar op het dakterras had aangelegd was deze bloem nooit zo uitgekomen. Niet in het droge Spanje. Maar de zon is net zo’n wezenlijke bron van energie. Die vond ik vandaag in grauw Amsterdam in het hart en de houding van een prachtige school.
Vanochtend in de file naar Amsterdam voor mijn eerste teambijeenkomst over passend onderwijs dit jaar, dreigde ik dat geluksgevoel bijna kwijt te raken, maar het kwam goed!
Iets te laat gearriveerd werd tijdens het gesprek met het schoolteam duidelijk dat men daar al ruimschoots dacht in mogelijkheden. Passend onderwijs, dus het geven van goed onderwijs dat aansluit op de onderwijsbehoeften van kinderen was al min of meer een tweede natuur in de discussie. Het was fijn om te merken dat de mensen op de werkvloer niet ontmoedigd werden door de zorgen over middelen, geldstromen en bezuinigingen. Extra ondersteuning en expertise kosten nu eenmaal geld en dat is een belangrijke voorwaarde om goed werk te kunnen leveren.
Ik ben het ermee eens dat geld van groot belang is, maar het is niet de enige en zeker niet de belangrijkste voorwaarde voor het kunnen bieden van goed onderwijs.
Daar was op de terugreis het beeld van die bloem weer op mijn netvlies. Zonder het irrigatiesysteem dat de eigenaar op het dakterras had aangelegd was deze bloem nooit zo uitgekomen. Niet in het droge Spanje. Maar de zon is net zo’n wezenlijke bron van energie. Die vond ik vandaag in grauw Amsterdam in het hart en de houding van een prachtige school.
2012 bijna afgelopen, hoogtepunten
18/12/12
2012 is bijna afgelopen en, net als op de tv, sommen we nog even een paar hoogtepunten van het tweede jaar Consultaal op.
In onze missie in het verkrijgen van meer aandacht voor kinderen met spraak- en taalstoornissen hebben we een mooie stap gezet in de training onderkenning van Taalbegripsproblemen voor de activiteitencoördinatoren van de Schoor. De verkoop van ons boek ‚Begrijp jij het? Praktijkgids voor de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen’ verliep met horten en stoten, maar nog steeds komen er bestellingen vanuit het hele land.
Passend onderwijs was een grillig verhaal, mede als gevolg van de Haagse politiek en de voorgenomen bezuinigingen. Zaken in de media als thuiszittende en zeilende kinderen voor wie geen passend onderwijs gerealiseerd kon worden overheersten het nieuws. De slag van ‚praten over’, naar het organiseren van passend onderwijs maakt een langzame start en het ziet er naar uit dat er nog een lange weg is te gaan.
Ondertussen zien we dat schoolbesturen en samenwerkingsverbanden zich gestaag aan het voorbereiden zijn op de invoering van passend onderwijs.
In samenwerking met Eduquality hebben we een belangrijke bijdrage geleverd aan het ondersteunen van scholen bij het opstellen van schoolondersteuningsprofielen. In het vervolg daarop hebben we bestuurlijke analyses gemaakt van de basisondersteuning en extra ondersteuning die in verschillende regio wordt geboden.
Het lijkt erop dat de tijd rijp begint te worden voor het verder ontwikkelen van tussenvoorzieningen in het kader van passend onderwijs. ‚Stappen naar passend onderwijs - het invoeren van een tussenvoorziening’ is meerdere malen aangehaald als geschikt instrument om te gebruiken. Iets waar we heel trots op zijn. En dat brengt ons op 2013.....
Naast alle persoonlijke goede voornemens hebben we natuurlijk ook weer plannen voor Consultaal.
Al in januari start er een tweede training Taalbegripsproblemen voor Stichting De Schoor, in Almere. Drie weken achter elkaar gaan we theorie en, vooral veel, praktijkinformatie over het signaleren en begeleiden van taal- en communicatieproblemen van kinderen.
In de ontwikkeling naar passend onderwijs ondersteunen we nog een flink aantal scholen bij het opstellen van hun schoolondersteuningsprofielen. Ook volgen er nog bestuurlijke analyses, waarmee de schoolbesturen in overleg zullen treden met de samenwerkingsverbanden.
Tot slot doen we vast een VOORAANKONDIGING:
In het voorjaar van 2013 organiseren wij een intervisiebijeenkomst over tussenvoorzieningen in het kader van passend onderwijs.
Hierover volgt in januari meer informatie.
Nu dit jaar afloopt, sluit Consultaal de deuren van 22 december 2012 tot 7 januari 2013.
Wij wensen iedereen fijne feestdagen toe en een gezond en mooi 2013!
Simone Sarphatie & Babs Kuiters
Training Taalbegripsproblemen
16/10/12
De start van dit schooljaar stond voor Consultaal in het teken van de training: begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen. In het kader van een professionaliseringstraject bij de Schoor mochten wij deze training verzorgen.
Op basis van ‚Begrijp jij het?’ volgden 12 activiteitencoördinatoren van De Schoor de training van drie ochtenden. We hebben met elkaar gewerkt aan het inzicht in een theoretisch kader, signaleren van taalbegripsproblemen, observeren, reflecteren, handelen en bewustwording van taal als communicatiemiddel.
Twee cursisten over de training:
„Jullie maken in de training goed gebruik van elkaars professie en kwaliteit. Goede balans en samenwerking. Ik vond het een leerzame, leuke en ogen-openende training. Dank je wel.”
„De kracht van taal. Nog duidelijker geworden hoe belangrijk het is dat je een taal goed beheerst, begrijpt en ermee om kunt gaan en de ander kunt begrijpen”
Op 29 januari, 5 en 12 februari 2013 volgt weer een training....
Een avond in Echt
21/06/11
Woensdag 15 juni 2011 waren Babs en Simone in Echt, Limburg.
Op uitnodiging van de kwaliteitskring van vrijgevestigde logopedisten daar reden we het halve land door om er te vertellen over ‚Begrijp jij het?’ onze Praktijkgids voor de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen.
Het was een boeiende avond vol uitwisseling van ervaringen. Zonder vlaai, maar met pittige koffie.
Op de terugweg, en die duurde bijna drie uur dus we hadden even de tijd, hadden we het erover wat we nu zo leuk vinden aan dit soort opdrachten. Het is de uitwisseling met mensen in het veld. Gedreven professionals die zich verdiepen en reflecteren op hun eigen handelen. Professionals ook die niet alleen een diploma en bevoegdheidsverklaring behalen, maar zich ook daarna ontwikkelen en zich blijven afvragen of zij de goede dingen doen. Dit geeft ons ook weer te denken, want hun vragen houden ons ook in beweging!
Ook de ervaringen van sommigen met contacten in het basisonderwijs wees uit dat er nog veel te doen is. Suggesties kwamen er voor logopedisten en voor basisscholen. Een mooie sleutel-uitspraak daarbij was: school-nabije logopedie. Dat zou passend onderwijs nog passender kunnen maken!
Bedankt voor jullie uitnodiging en wie weet tot ziens!
Media-aandacht
09/05/11
Inmiddels wordt er in de media steeds iets meer losgelaten over tussenvoorzieningen. De berichtgeving is uiteenlopend. Van hele schoolbesturen die in versnelling meer tussenvoorzieningen willen gaan opzetten om het speciaal onderwijs ‚te redden’, tot mensen die een speciale groep zien als het ‚wegpromoten’ van het speciaal onderwijs.
Boeiend al die perspectieven. Het is ook maar van welke kant je de dingen belicht. De eerste reacties op ‚Stappen’ zijn vrolijkmakend vanuit mijn perspectief. Mensen die ik erover spreek geven aan het een heel praktisch en overzichtelijk boek en stappenplan te vinden.
Aan het eind van deze maand verschijnt er in Kader Primair een artikel over ‚Stappen’.
Boeiend al die perspectieven. Het is ook maar van welke kant je de dingen belicht. De eerste reacties op ‚Stappen’ zijn vrolijkmakend vanuit mijn perspectief. Mensen die ik erover spreek geven aan het een heel praktisch en overzichtelijk boek en stappenplan te vinden.
Aan het eind van deze maand verschijnt er in Kader Primair een artikel over ‚Stappen’.
Een kwartaal zelfstandig
08/04/11
Het eerste kwartaal van 2011 is achter de rug. Bloesem siert de straat waar ik op uit kijk vanuit mijn torenkamer. En ik kijk heel even terug, voordat ik weer vooruit ga.
Drie maanden met Consultaal als ZZP’er aan het werk is een mooie ervaring. Al die vrijheid in het hollen en stilstaan als zelfstandig ondernemer: Met een grieperig hoofd, toch een presentatie verzorgen, want dat was nu eenmaal overeengekomen. Boeiende gesprekken waarmee mijn netwerk gestaag uitgebreid wordt. Autoritten dwars door het land op zoek naar nieuwe opdrachten. Studiemiddagen die niet alleen de deelnemers, maar ook mijzelf inspireren in het werken aan de uitvoering van passend onderwijs. Binnen elf maanden mijn tweede boek presenteren. ‚Stappen naar passend onderwijs - het invoeren van een tussenvoorziening’ begon, dankzij Twitter, al te verkopen voordat het van de drukpers af was. Het ondernemen van PR-activiteiten om onze boeken onder de aandacht van de doelgroepen te brengen. Stoeien op het opstellen van offertes, facturen, algemene voorwaarden en opdracht-overeenkomsten. Studiedagen met broodjes en vlaaien. Avondafspraken met wethouders en andere belanghebbende plaatselijke politici. Bijzondere schoolbezoeken aan scholen die al zo goed passend onderwijs verzorgen.
Verrassend telefoongesprekken met (potentiële) opdrachtgevers die mij weten te vinden. Informatieve bezoekjes aan de nieuwe boekhouder. Geen geneuzel meer bij koffiezetapparaten en gestuur door mensen die minder weten of willen dan ik.
Dit is nu al mijn stap van de eeuw!
Drie maanden met Consultaal als ZZP’er aan het werk is een mooie ervaring. Al die vrijheid in het hollen en stilstaan als zelfstandig ondernemer: Met een grieperig hoofd, toch een presentatie verzorgen, want dat was nu eenmaal overeengekomen. Boeiende gesprekken waarmee mijn netwerk gestaag uitgebreid wordt. Autoritten dwars door het land op zoek naar nieuwe opdrachten. Studiemiddagen die niet alleen de deelnemers, maar ook mijzelf inspireren in het werken aan de uitvoering van passend onderwijs. Binnen elf maanden mijn tweede boek presenteren. ‚Stappen naar passend onderwijs - het invoeren van een tussenvoorziening’ begon, dankzij Twitter, al te verkopen voordat het van de drukpers af was. Het ondernemen van PR-activiteiten om onze boeken onder de aandacht van de doelgroepen te brengen. Stoeien op het opstellen van offertes, facturen, algemene voorwaarden en opdracht-overeenkomsten. Studiedagen met broodjes en vlaaien. Avondafspraken met wethouders en andere belanghebbende plaatselijke politici. Bijzondere schoolbezoeken aan scholen die al zo goed passend onderwijs verzorgen.
Verrassend telefoongesprekken met (potentiële) opdrachtgevers die mij weten te vinden. Informatieve bezoekjes aan de nieuwe boekhouder. Geen geneuzel meer bij koffiezetapparaten en gestuur door mensen die minder weten of willen dan ik.
Dit is nu al mijn stap van de eeuw!
Landelijke BOSK dag - deel 2
28/03/11
Afgelopen zaterdag, 26 maart, werd weer een landelijke BOSK dag gehouden. Babs en Simone mochten twee workshops geven en de opkomst was hoger dan verwacht!
Ouders, logopedisten, ambulante begeleiders, taalkundigen, orthopedagogen en ... vulden het lokaal op de mytylschool voor VSO Ariane de Ranitz in Utrecht. De behoefte aan informatie over de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen en ook wat ouders daar zelf in kunnen betekenen leidde tot twee interactieve bijeenkomsten, waarin de uitwisseling mooi op gang kwam. Babs demonstreerde het inzetten van drama-lessen op school. Groeien door toneel te spelen en je in te beelden. Bedankt voor de uitnodiging BOSK. Wij vonden het een voorrecht om een bijdrage aan deze dag te leveren.
Op naar de volgende presentatie!
Ouders, logopedisten, ambulante begeleiders, taalkundigen, orthopedagogen en ... vulden het lokaal op de mytylschool voor VSO Ariane de Ranitz in Utrecht. De behoefte aan informatie over de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen en ook wat ouders daar zelf in kunnen betekenen leidde tot twee interactieve bijeenkomsten, waarin de uitwisseling mooi op gang kwam. Babs demonstreerde het inzetten van drama-lessen op school. Groeien door toneel te spelen en je in te beelden. Bedankt voor de uitnodiging BOSK. Wij vonden het een voorrecht om een bijdrage aan deze dag te leveren.
Op naar de volgende presentatie!
Maandag 14 maart
07/03/11
Een boek schrijven over passend onderwijs in een periode waarin nog helemaal niet duidelijk is waar de ontwikkelingen toe gaan leiden is een uitdaging.
Ontwikkelingen rond financiering, wet- en regelgeving en een landelijk referentiekader maken dat het misschien logischer zou zijn om nog even te wachten met deze uitgave. De andere kant van deze afweging is dat er altijd ontwikkelingen zullen blijven in en rond het onderwijs. De noodzaak om in te spelen op onvermijdelijke gebeurtenissen in de politiek maakt ik ervoor gekozen om toch nu de stap te zetten om dit boek uit te geven.
Scholen die interesse hebben om een tussenvoorziening te ontwikkelen kunnen op deze manier gebruik maken van een concreet stappenplan als leidraad.
Op 14 maart ligt het boek bij Consultaal dus: bestellen!
Ontwikkelingen rond financiering, wet- en regelgeving en een landelijk referentiekader maken dat het misschien logischer zou zijn om nog even te wachten met deze uitgave. De andere kant van deze afweging is dat er altijd ontwikkelingen zullen blijven in en rond het onderwijs. De noodzaak om in te spelen op onvermijdelijke gebeurtenissen in de politiek maakt ik ervoor gekozen om toch nu de stap te zetten om dit boek uit te geven.
Scholen die interesse hebben om een tussenvoorziening te ontwikkelen kunnen op deze manier gebruik maken van een concreet stappenplan als leidraad.
Op 14 maart ligt het boek bij Consultaal dus: bestellen!
Afronding 'Stappen'
25/02/11
Er zijn steeds meer mensen die informeren naar de stand van zaken rond mijn nieuwe boek over passend onderwijs. Logisch want door de nieuwsberichten van de afgelopen paar weken hoort iedereen in Nederland over passend onderwijs. Je kunt er bijna niet omheen. De heer Rutte deed dat vorige week wel door niet te verschijnen in de Kamer. Hij gaf aan dat de vak-minister zelf haar beleid kon verdedigen en vertegenwoordigen.
Een leerervaring van zijn niet-actie is voor mij dat mensen dus gewoon zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Wij hebben er toch verstand van? Wij zijn de vak-lieden en gaan binnen de steeds smaller wordende ruimte zoeken naar creatieve oplossingen. Voor mij in ieder geval een grote uitdaging en ik ben dan ook blij om aan te kondigen dat ‚Stappen naar passend onderwijs’ er nu echt aankomt! Er is een datum geprikt!
Over twee weken, op 14 maart, zal het boek gaan verschijnen.
En nu...ga ik opnieuw schrappen en schaven...
Een leerervaring van zijn niet-actie is voor mij dat mensen dus gewoon zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Wij hebben er toch verstand van? Wij zijn de vak-lieden en gaan binnen de steeds smaller wordende ruimte zoeken naar creatieve oplossingen. Voor mij in ieder geval een grote uitdaging en ik ben dan ook blij om aan te kondigen dat ‚Stappen naar passend onderwijs’ er nu echt aankomt! Er is een datum geprikt!
Over twee weken, op 14 maart, zal het boek gaan verschijnen.
En nu...ga ik opnieuw schrappen en schaven...