Sociale participatie van dove jongeren

Picture-Taker-dTO218
In februari van dit jaar promoveerde Nina Wolters met een onderzoek over de sociale participatie van dove jongeren.
Clichédoorbrekende bevindingen om bij stil te staan!
Voor het filmpje klik hier
>>>


De Kleine Klas - deel twee

Vanaf vandaag is het interview met Denise helemaal te zien via deze link

Schoolondersteuningsprofielen

Picture-Taker-BXfag6
Inmiddels mocht ik rond de eenentwintig basisscholen helpen bij het maken van hun schoolondersteuningsprofiel.
Saai? Welnee! Het is namelijk een bijzondere ervaring om schoolmedewerkers van weinig tot zeer enthousiast te horen vertellen over hun werk. Sommigen zijn zo openlijk trots op wat ze bereiken op hun school dat ik er blij van word. Daarnaast vind ik het boeiend om een kijkje te kunnen nemen in al die verschillende keukens en te zien hoe het staat met de invoering van passend onderwijs op de werkvloer.

Wat ik zoal gezien heb? In de gesprekken worden de basisondersteuning, de extra ondersteuning en de ambities van scholen tegen het licht gehouden en dit levert spannende discussies op over kansen en grenzen aan de mogelijkheden. Mooi is te zien hoe het gesprek over passend onderwijs in de schoolteams op gang komt door deze aanpak en dat meningen worden gevormd en genuanceerd. De meest gehoorde conclusie is: de individuele leerling met zijn mogelijkheden in combinatie met de mogelijkheden van de leerkracht, de groep en de school zijn leidend voor ons beleid op passend onderwijs. Klinkt logisch, maar behoeft wat mij betreft zeker nog uitwerking in een volgend blogbericht…
Ik zie dat passend onderwijs al flink in de schoolpraktijk aan het indalen is. De mate waarin verschilt wel per school. Daarom is het aardig om de inhoud van de gesprekken met directies en teamleden per school te vergelijken. De uitkomsten variëren van gesprekken met een identieke strekking tot beelden van teamleden die haaks staan op die van hun directie.
Schoolteams kunnen bang zijn om ‘kleur te bekennen’ met hun profiel. Waarschijnlijk speekt hierbij de angst om zich vast te pinnen aan specifieke problematiek bij kinderen een rol: “Als we kiezen voor de begeleiding van kinderen met autisme, krijgen we dan alle autistische kinderen uit de wijk op onze school? Want als dat zo is dan zetten we dat liever niet in ons profiel.”
Wat mij na al die jaren werken aan de invoering van passend onderwijs nog steeds verbaast is het imago van deze onderwijsontwikkeling. Waar hard gewerkt wordt om de kinderen en de leraren volop mogelijkheden te bieden om zich te ontwikkelen, is er nog steeds scepsis. Zoals Kees van der Wolf en enkele ‘volgelingen’ het met elkaar eens zijn: passend onderwijs is niets meer of minder dan goed onderwijs. Daar kan toch niemand op tegen zijn?
Nou, het goede nieuws dat ik van al mijn gesprekspartners inzake de profielen te horen krijg is dat zij voor goed onderwijs zijn! Wel is er de vaak terugkerende vraag hoe met teruglopende middelen het goede onderwijs passend georganiseerd kan (blijven) worden. Deze vraag heeft zowel betrekking op de organisatie van passend onderwijs in de school als ook op de buitenwereld van besturen en samenwerkingsverbanden. Gevolg is dat er nog steeds flink gebakkeleid wordt over grenzen van mogelijkheden en geldstromen. Ik vind het begrijpelijk, maar ook jammer dat deze ‘middelendiscussie’ het inhoudelijke gesprek blijft overschaduwen. Hier ligt een belangrijke uitdaging voor mij als adviseur en om mijn inspiratie hiervoor vast te houden grijp ik terug naar een lezing van mijn beroemde voorvader Samuel Sarphati (1851). ‘Hij beklaagde zich niet over onbegrip of tegenwerking, maar betoogde dat tegenstand onmisbaar en nuttig was’

Tot slot wil ik nog even stilstaan bij een andere vraag die regelmatig de kop opsteekt: wat gaat er straks met ons profiel gebeuren?
De schoolondersteuningsprofielen worden ‘op elkaar gelegd’ om zo een analyse op bestuursniveau te maken. Met die analyse in de hand kunnen schoolbesturen in de samenwerkingsverbanden hun standpunt laten zien ten aanzien van hun niveau van basisondersteuning en extra ondersteuning. Vervolgens worden er door het samenwerkingsverband ondersteuningsplannen gemaakt worden waarin onder meer de regionale dekking van expertise in kaart is gebracht. Hoe dit in de praktijk zal uitwerken? Dat is een vraag waarop ik ook nog geen antwoord heb. Er bestaan grote regionale verschillen in samenwerking tussen besturen en samenwerkingsverbanden. We zijn op weg naar passend onderwijs, maar deze grootscheepse exercitie vraagt voorlopig nog veel inzet van alle partijen: van de politiek tot aan de werkvloer en, als je het mij vraagt, vice versa. Het is maar goed dat ik daar ook een bijdrage aan mag leveren!

Stappen naar passend onderwijs



Picture-Taker-YdUy3d Het is bijna zover: „Stappen naar passend onderwijs, het invoeren van een tussenvoorziening in het primair onderwijs” is bijna klaar voor publicatie. Met dank aan de mensen die mij zo kundig en kritisch van commentaar voorzien!
Als u dit leest en vast meer informatie wilt, neem dan contact op via het contactformulier. Interesse in voorintekening? Klik dan op de afbeelding!



Terugblik logopedistenbijeenkomst

Met een flinke opkomst van zo’n 25 logopedisten verzorgden wij een boekpresentatie. Het was weer een waar genoegen om met een groep gedreven professionals in gesprek te gaan over onze doelgroep. Men erkent dat er in de praktijk nog veel te winnen is aan kennis over het signaleren en begeleiden van kinderen met taalbegripsproblemen. Kritische opmerkingen vielen er over het onderscheid tussen kinderen met ASS en taalbegripsstoornissen. Dit is nog steeds een grijs gebied waarvan wij gezamenlijk onderkenden dat nader differentiaal-diagnostisch onderzoek verdere uitwerking behoeft.
Ook gaven enkele logopedisten aan dat gesprekken met ouders niet altijd gemakkelijk verlopen. Het schetsen van ontwikkelingsperspectieven in relatie met de kansen die kinderen met taalbegripsproblemen in het regulier onderwijs krijgen is niet eenvoudig, maar wel nodig! Zeker in de ontwikkelingen rond passend onderwijs is hier nog veel te winnen voor de kinderen!

Nieuwe publicatie

Een boek schrijven over passend onderwijs in een periode waarin nog helemaal niet duidelijk is waar de ontwikkelingen toe gaan leiden is een uitdaging. Ontwikkelingen rond financiering, wet- en regelgeving en een landelijk referentiekader maken dat het misschien logischer zou zijn om nog even te wachten met deze uitgave. De andere kant van deze afweging is dat er altijd ontwikkelingen zullen blijven in en rond het onderwijs. Op dit moment zijn tussenvoorzieningen in ontwikkeling, daarom heb ik ervoor gekozen om juist nu de stap te zetten!
Voor dit moment betekent dit dat elk vrij moment gewerkt wordt aan deze nieuwe publicatie.
Zodra meer informatie bekend is zullen wij op de website vermelden hoe men gebruik kan maken van de voorintekening.

Binnenkort is de vormgever klaar met de brochure die dan is te downloaden van de website.

Vakantietijd

De zomervakantie is bijna afgelopen. Tijd om weer aan de slag te gaan.
Het verheugt ons hier te schrijven dat zelfs tijdens de stille, warme juli-maand nog Praktijkgidsen werden besteld. Vakantietijd is dus blijkbaar ook geschikt om je te verdiepen in kinderen met taalbegripsproblemen.
Nu het schoolseizoen weer gaat starten zijn we onze PR-activiteiten aan het opschroeven. We zijn namelijk nog lang niet uitgepraat over het onderwerp!
Volg het ConsulTaalblog voor nieuws over activiteiten en andere gebeurtenissen.
IMG_0311

Van Horen Zeggen

„Begrijp jij het?”, onze praktijkgids staat vermeld in „Van Horen Zeggen” (jaargang 51, juni 2010). In de rubriek „Gesignaleerd” is op blz. 21 ons persbericht vermeld.
Fijn om te merken dat er ook binnen de wereld van ons vakgebied steeds meer interesse is in onze bijdrage!

Van Horen Zeggen is een uitgave van de Vereniging
Siméa, belangenbehartiger namens personen en instellingen voor communicatief beperkten, slechthorenden en doven en de FENAC, Federatie Nederlandse Audiologische Centra.

Boeken binnen

Sinds vrijdag 16 april zijn de boeken binnen. Er zijn al mensen die de weg naar onze website en de boeken hebben gevonden. Uitgeven in eigen beheer is een mooi feest, waar we met de voortdurende aanmoediging van onze vrienden en bekenden, maar ook van ons netwerk met volle teugen van genieten.
Er staan 33 dozen op de overloop en de lucht is vervuld van de lucht van vers papier.
Picture-Taker-asWmevPicture-Taker-n6LcQE
Laat de inhoud van onze praktijkgids de weg naar de praktijk maar snel vinden. Proost!

Bij de drukkerij

Picture-Taker-MVrDWvPicture-Taker-SGemrbPicture-Taker-7nyKau

Proefdruk

Vandaag ontvingen Babs en ik de proefdruk van Begrijp jij het? Praktijkgids voor de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen. De laatste redactie en correctie is begonnen....
Volgende week gaan we naar de drukker en we behalen de beoogde verschijningsdatum!
Op 15 april zijn de boeken in huis, op 22 april is de boekpresentatie en dan gaat een nieuwe fase in.
Nu al nieuwsgierig? Vul je vraag in op het contactformulier.
Bestellen mag ook al.
Klik dan op de afbeelding hieronder.
Picture-Taker-ZMP0RB

Maart 2010

Het is nu 7 maart en we vorderen gestaag in het productieproces van de praktijkgids.
Het complete manuscript ligt bij de vormgever en we hopen snel te kunnen beschikken over de kaft, zodat we het internet op kunnen.

Als definitieve titel hebben we gekozen:

Begrijp jij het? Praktijkgids voor de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen.

Wordt snel vervolgd...

Het schrijfproces

Het schrijfproces van de Praktijkgids gaat door. Een tijdrovend, intensief proces van schrijven, lezen en schrappen. Maar ook veranderen, ordenen en verwijderen.
Afgelopen week hadden Babs en Simone contact met een vormgever en drukker. We hebben besloten de Praktijkgids in eigen beheer uit te geven. Maakt ons nog meer verbonden met het eindproduct.
Op dit moment zijn we foto- en illustratiemateriaal aan het verzamelen om het boek aantrekkelijk te maken. We willen de mensen niet alleen bereiken, maar ook een mooi boek aanbieden.
Nieuwsgierig? Zoek ons op via onze site.
Vandaag is het zondag. Tijd genoeg om weer een paar uur ongestoord te kunnen doorwerken.

Nieuwe Praktijkgids

Ken je dat....? Je zit in de klas en ziet gedrag van een kind dat je niet goed kan duiden. Waar komt dit gedrag vandaan? En dan..wat moet ik ermee? Hoe kan ik er het beste mee omgaan? Met andere woorden: hoe kan ik dit kind helpen bij het stimuleren van zijn of haar communicatieve vaardigheden?

Regelmatig wordt mij de vraag gesteld of ik lijsten heb waarmee ambulante begeleiders op scholen kunnen ondersteunen. Alsof zoiets ingewikkelds als taalbegripsproblemen even met een lijst en een observatieformulier gezien en begeleid kunnen worden. Onderbouwing is echt nodig om de kern van de problemen goed aan het licht te brengen en over te gaan tot adequate actie.

In boekwinkels en bibliotheken staan theorieboeken, maar ik ben op zoek naar iets praktisch. Iets met checklists of zo.

Babs Kuiters en ik zijn zijn druk bezig de laatste hand te leggen aan onze Praktijkgids. Dus....volg de informatiekanalen!

Picture-Taker-eGMJzr