Consultaal

Speerpuntscholen voor ESM - een artikel

Picture-Taker-2PYLaMIn de eerste Van Horen Zeggen (VHZ) van 2013 staat een artikel over Speerpuntscholen voor ESM en ik heb meerdere redenen waarom ik hier aandacht aan besteed in ons ConsulTaalblog.
Ten eerste omdat ik van Frans Mollee, één van de auteurs van het stuk maanden geleden al hoorde dat hij met het stuk bezig was en dat hij ook mijn 'Stappen naar passend onderwijs' aanhaalde. Die reden is dus ook 'trots' te noemen. In het artikel wordt een pilot beschreven waarbij de Professor van Gilseschool (Haarlem) een intensieve samenwerking is aangegaan met verschillende reguliere basisscholen. Gedurende de looptijd van de pilot heeft de NSDSK onderzoek gedaan naar de effecten van speerpuntscholen op de taal en psychosociale vaardigheden en is er een evaluatie gehouden met leraren. De lijst van kritische succesfactoren die uitgebreid aan bod komt in mijn boek is hierbij gebruikt.
Samengevat is de conclusie van het verkennend onderzoek voorlopig dat de ESM leerlingen die op een Speerpuntschool zitten een positief beeld laten zien als gekeken wordt naar hun psychosociaal functioneren en hun taalvaardigheid. De leerkrachten voelen zich competenter doordat hun expertise is vergroot en zij door SVIB hun klassenmanagement hebben verbeterd.
Voor het artikel verwijs ik naar de
downloadpagina. Een literatuurlijst bij het artikel is te downloaden via de website van Siméa. Het artikel is geplaatst met toestemming van de redactie van VHZ.

Trajectklassen in het land

Picture-Taker-Hht4OI
Landelijk zie ik steeds meer initiatieven voor het starten van tussenvoorzieningen. Er zijn inmiddels uiteenlopende organisatievormen voor verschillende doelgroepen opgezet of in oprichting.
Heel illustratieve beelden ziet u op de website voor passend onderwijs. De filmpjes tonen aan dat tussenvoorzieningen echt passend onderwijs kunnen opleveren. Een kansrijke onderwijsomgeving voor alle kinderen op het hoogst, haalbare niveau.

Siméacongres 2013

Op 11 en 12 april vindt het jaarlijkse Siméacongres in Lunteren weer plaats.
Onderwerp dit jaar: Trending Topics
Wij zijn er trots om op 12 april een bijdrage te mogen leveren met een parallelsessie (no.43) over medium onderwijsarrangementen.
De ontwikkeling van passend onderwijs gaat gepaard met landelijke experimenten en pilots op het gebied van tussenvoorzieningen.
Siméa heeft afgesproken dat deze voor cluster 2 medium onderwijsarrangementen heten. Voor leerlingen die in de doelgroep voor deze arrangementen in aanmerking komen, zijn de
medium onderwijsarrangementen al eerder beschreven. Hieraan heb ik destijds namens Consultaal een bijdrage mogen leveren.
Simone Sarphatie zal in haar presentatie aan de hand van het boek 'Stappen naar passend onderwijs - het invoeren van een tussenvoorziening' vertellen over de kritische succesfactoren. Meer informatie volgt op de website van Siméa!

Pasted Graphic


Over bloeien en voorwaarden voor passend onderwijs

Picture-Taker-cd7LqwPrecies een week geleden kwam deze, in mijn ogen, prachtige bloem tot bloei. Niet hier in de kou, maar wel ergens in het zuiden van Spanje. Het was nog net 2012 en ik vond het een schitterende opmaat voor 2013.
Vanochtend in de file naar Amsterdam voor mijn eerste teambijeenkomst over passend onderwijs dit jaar, dreigde ik dat geluksgevoel bijna kwijt te raken, maar het kwam goed!
Iets te laat gearriveerd werd tijdens het gesprek met het schoolteam duidelijk dat men daar al ruimschoots dacht in mogelijkheden. Passend onderwijs, dus het geven van goed onderwijs dat aansluit op de onderwijsbehoeften van kinderen was al min of meer een tweede natuur in de discussie. Het was fijn om te merken dat de mensen op de werkvloer niet ontmoedigd werden door de zorgen over middelen, geldstromen en bezuinigingen. Extra ondersteuning en expertise kosten nu eenmaal geld en dat is een belangrijke voorwaarde om goed werk te kunnen leveren.
Ik ben het ermee eens dat geld van groot belang is, maar het is niet de enige en zeker niet de belangrijkste voorwaarde voor het kunnen bieden van goed onderwijs.
Daar was op de terugreis het beeld van die bloem weer op mijn netvlies. Zonder het irrigatiesysteem dat de eigenaar op het dakterras had aangelegd was deze bloem nooit zo uitgekomen. Niet in het droge Spanje. Maar de zon is net zo’n wezenlijke bron van energie. Die vond ik vandaag in grauw Amsterdam in het hart en de houding van een prachtige school.

Maandag 14 maart

Pasted Graphic
Een boek schrijven over passend onderwijs in een periode waarin nog helemaal niet duidelijk is waar de ontwikkelingen toe gaan leiden is een uitdaging.
Ontwikkelingen rond financiering, wet- en regelgeving en een landelijk referentiekader maken dat het misschien logischer zou zijn om nog even te wachten met deze uitgave. De andere kant van deze afweging is dat er altijd ontwikkelingen zullen blijven in en rond het onderwijs. De noodzaak om in te spelen op onvermijdelijke gebeurtenissen in de politiek maakt ik ervoor gekozen om toch nu de stap te zetten om dit boek uit te geven.
Scholen die interesse hebben om een tussenvoorziening te ontwikkelen kunnen op deze manier gebruik maken van een concreet stappenplan als leidraad.
Op 14 maart ligt het boek bij Consultaal dus:
bestellen!

Afronding 'Stappen'

Er zijn steeds meer mensen die informeren naar de stand van zaken rond mijn nieuwe boek over passend onderwijs. Logisch want door de nieuwsberichten van de afgelopen paar weken hoort iedereen in Nederland over passend onderwijs. Je kunt er bijna niet omheen. De heer Rutte deed dat vorige week wel door niet te verschijnen in de Kamer. Hij gaf aan dat de vak-minister zelf haar beleid kon verdedigen en vertegenwoordigen.
Een leerervaring van zijn niet-actie is voor mij dat mensen dus gewoon zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Wij hebben er toch verstand van? Wij zijn de vak-lieden en gaan binnen de steeds smaller wordende ruimte zoeken naar creatieve oplossingen. Voor mij in ieder geval een grote uitdaging en ik ben dan ook blij om aan te kondigen dat ‚Stappen naar passend onderwijs’ er nu echt aankomt! Er is een datum geprikt!
Over twee weken, op 14 maart, zal het boek gaan verschijnen.
En nu...ga ik opnieuw schrappen en schaven...

Landelijke BOSK dag

Deze week zijn wij benaderd om een presentatie te houden op de jaarlijkse landelijk BOSK dag. Op 26 maart 2011 wordt deze weer gehouden op de mytylschool in Utrecht. Motto van de dag is: ‚Meer dan woorden kunnen zeggen’.
Babs en Simone van Consultaal zullen workshops houden over taalbegripsproblemen in relatie tot de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
Meer informatie volgt!
Picture-Taker-T9HxXM

Brochure 'Stappen' klaar!

Vandaag is het zover! Onze brochure voor ‚Stappen naar passend onderwijs’ is digitaal afgeleverd. Dank aan Henk Tijbosch die opnieuw een kunstwerk heeft geleverd aan Consultaal.
Het is heel bijzonder wat het maken van dit boek en alles wat daarbij hoort losmaakt bij me.
Het lijkt nog het meest op een combinatie van trots, adrenaline en inspiratie.
Ik kan dan ook niet wachten om m’n PR-plan erop los te laten en de publicatie werkelijk te lanceren. Nog geen idee waar en met wie ik dat gaat doen, maar ik geloof dat daar vanzelf een antwoord op komt.
Nu eerst de website van Consultaal weer onder de aandacht brengen bij het grote publiek en dan zien we wel weer...


Picture-Taker-U4torj

2011

Picture-Taker-EZo2dp...en toen werd het 2011...het jaar waarin:
  • we meer tijd gaan besteden aan het opzetten van Consultaal als gezond bedrijf;
  • de missie om aandacht te vragen voor alle kinderen en professionals werkzaam in het cluster 2 spectrum (met en zonder indicatie);
  • passend onderwijs verder ontwikkeld zal gaan worden en niet alleen vanwege politieke redenen, maar ook omdat alle kinderen recht hebben op goed onderwijs dat pas bij hun behoeftes.

Wij gaan er voor en hopen dat het een succesvol jaar wordt vol inspiratie, mogelijkheden en stappen!

Avond voor logopedisten


Grotere kaart weergeven

Op maandag 11 oktober 2010 gaan Babs en Simone naar het Amsterdamse Mozeshuis. We zijn benaderd door de Amsterdamse eerstelijns-logopedisten om daar te komen vertellen over „Begrijp jij het? Praktijkgids voor de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen”. Dat ook vrijgevestigde logopedisten taalbegripsproblemen onderbelicht noemen wil wat zeggen. Tijd voor nieuwe actie van Consultaal dus! Na maandag volgt het verslag, dus blijf kijken op onze website...

Interviews speciale groepen

In het kader van mijn project over tussenvoorzieningen in het kader van Passend Onderwijs heb ik inmiddels twee interviews gehouden.
Eerst heb ik gesproken met Bibi Kuiters. Zij vertelde als oud-leerling van OBS De Torteltuin in Almere over haar ervaringen met de kinderen uit de Stamroos, een groep voor zeer moeilijk lerende kinderen.
Interview Bibi
Afgelopen woensdag sprak ik Ary Bosker (directeur van stichting Gewoon Anders) over zijn dromen en zorgen over groepen in school en de toekomst van deze tussenvoorzieningen in het kader van Passend Onderwijs.
Interview Ary
Het is de bedoeling dat ik de komende weken nog meer ‚ervaringsdeskundigen’ zal interviewen, dus hou het Consultaalblog in de gaten!
De uitwerking van de interviews volgt op een later tijdstip, maar daarover volgt nog meer informatie