Publiciteit

Goede voornemens voor 2013-2014

Picture-Taker-8K1Wgi
Al eerder heb ik genoemd hoe aardig het toch is om twee keer per jaar goede voornemens te mogen uitspreken.
Het schooljaar 2013-2014 is inmiddels op gang. De ontwikkeling van passend onderwijs komt dit schooljaar tot uiting in een groot aantal bestuurlijke zaken die uitgewerkt moeten worden. De ondersteuningsprofielen zijn op de meeste scholen aanwezig. Ondersteuningsplannen zijn geschreven of nog in voorbereiding. Ondersteuningsplanraden zijn aan het ontstaan.
Wat dit allemaal gaat betekenen voor de kinderen is nog niet duidelijk en bij rondvragen in de praktijk kijken leerkrachten me met vragende ogen aan. Ik hoor wisselende berichten. Van schoolbesturen en -directies die hun teamleden meenemen in de ontwikkelingen. Die de omslag naar handelingsgericht werken en het denken in ondersteuningsbehoefte en onderwijsbehoefte al hebben gemaakt. Tot schoolteams die nog wachten op informatie want 'het zal zo'n vaart toch niet lopen'.
Er zijn dus nog grote verschillen en er is nog veel werk te doen. Niet in de laatste plaats waar het het vormen van tussenvoorzieningen betreft. In onze ogen een kansrijke uitwerking van passend onderwijs die mogelijkheden benut van leerlingen, leerkrachten en schoolteams.
Voor Consultaal betekent dit dat wij dit jaar:
  • ons bedrijf gaan reorganiseren naar wat nodig is voor de nieuwe onderwijsontwikkelingen;
  • in kaart gaan brengen welke tussenvoorzieningen er landelijk zijn;
  • inzetten op informatievoorziening over het opzetten van tussenvoorzieningen;
  • begeleiding gaan geven aan invoeringstrajecten voor tussenvoorzieningen;
  • verder gaan met het aandacht vragen voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen;
  • de laatste dossiers voor REC cluster 2 in Holland-Flevoland helpen verwerken.

Tot slot ben ik trots om te vermelden dat het
Paleis voor Onderwijs inmiddels is geopend als huis voor onderwijsvernieuwers. De deuren staan pas net open en we zijn de galerijen nog aan het inrichten, maar wie suggesties heeft, vragen input of andere aanvullingen, die is welkom.

Dat het maar weer een mooi schooljaar zal worden!

2011

Picture-Taker-EZo2dp...en toen werd het 2011...het jaar waarin:
  • we meer tijd gaan besteden aan het opzetten van Consultaal als gezond bedrijf;
  • de missie om aandacht te vragen voor alle kinderen en professionals werkzaam in het cluster 2 spectrum (met en zonder indicatie);
  • passend onderwijs verder ontwikkeld zal gaan worden en niet alleen vanwege politieke redenen, maar ook omdat alle kinderen recht hebben op goed onderwijs dat pas bij hun behoeftes.

Wij gaan er voor en hopen dat het een succesvol jaar wordt vol inspiratie, mogelijkheden en stappen!

Weer een stap verder

Best druk. Afronden van mijn werk in Amsterdam, netwerken en mijn boek over passend onderwijs af zien te krijgen.
Gisteren had ik weer contact met Henk Tijbosch, de vormgever. Waar zou ik zijn zonder Henk. De laatste aanpassingen worden aangebracht aan de brochure, zodat die gedrukt kan gaan worden. (Check uw mailbox!) Verder heb ik vast twee hoofdstukken ingeleverd, waar Henk zich grafisch op gaat uitleven. Ik herinner mij nog wel van „Begrijp jij het?” dat het zo enorm spannend is om het resultaat van de eerste vormgevingsactiviteiten terug te krijgen. Dat mijn woorden, schema’s en plannen er opeens heel echt uitzien. Bijna net zo’n kick als wanneer de dozen met het eindresultaat worden afgeleverd.
Dat brengt mij nog wel bij het dilemma van de oplage die ik verwacht nodig te hebben voor ‚de markt’. Moeilijk inschatten, dus als iemand dit leest en handige suggesties heeft.....ik houd mij aanbevolen! Op de oplage en het vervolg van de PR komen we nog wel terug. Ik begin steeds meer promotieplannen te krijgen, maar het is nog een beetje te vroeg om die naar buiten te brengen...dus nog even geduld graag.

Stappen naar passend onderwijs



Picture-Taker-YdUy3d Het is bijna zover: „Stappen naar passend onderwijs, het invoeren van een tussenvoorziening in het primair onderwijs” is bijna klaar voor publicatie. Met dank aan de mensen die mij zo kundig en kritisch van commentaar voorzien!
Als u dit leest en vast meer informatie wilt, neem dan contact op via het contactformulier. Interesse in voorintekening? Klik dan op de afbeelding!



Vakantietijd

De zomervakantie is bijna afgelopen. Tijd om weer aan de slag te gaan.
Het verheugt ons hier te schrijven dat zelfs tijdens de stille, warme juli-maand nog Praktijkgidsen werden besteld. Vakantietijd is dus blijkbaar ook geschikt om je te verdiepen in kinderen met taalbegripsproblemen.
Nu het schoolseizoen weer gaat starten zijn we onze PR-activiteiten aan het opschroeven. We zijn namelijk nog lang niet uitgepraat over het onderwerp!
Volg het ConsulTaalblog voor nieuws over activiteiten en andere gebeurtenissen.
IMG_0311

Feedback

27/6/2010
Hoi Babs,
Ik heb jullie boek met veel plezier gelezen. Ik had het eigenlijk liever aan het begin van het schooljaar gelezen.

Want dan had ik een meisje uit mijn klas nog meer kunnen ondersteunen. Veel van jullie beschreven situaties vind ik erg herkenbaar.
 
Heel veel plezier nog op het avontuur en ik zal het boek aan iedereen aanraden!

24/6/2010
Hoi Simone en Babs,
Ik heb net jullie boek 'Begrijp jij het' gelezen. Wat een prachtig boek! Complimenten! De term 'taalbegrip' heeft voor mij door jullie boek veel meer inhoud gekregen. Jullie duidelijke beschrijvingen deden mij vaak aan leerlingen denken. En wat een mooie uitleg van het verschil tussen kinderen met ASS-problematiek en kinderen met problemen mbt het taalbegrip. Ook de informatie over observaties en begeleiding zijn helder en zullen voor mij ondersteunend zijn in mijn werk als intern begeleider. Bedankt!

Van Horen Zeggen

„Begrijp jij het?”, onze praktijkgids staat vermeld in „Van Horen Zeggen” (jaargang 51, juni 2010). In de rubriek „Gesignaleerd” is op blz. 21 ons persbericht vermeld.
Fijn om te merken dat er ook binnen de wereld van ons vakgebied steeds meer interesse is in onze bijdrage!

Van Horen Zeggen is een uitgave van de Vereniging
Siméa, belangenbehartiger namens personen en instellingen voor communicatief beperkten, slechthorenden en doven en de FENAC, Federatie Nederlandse Audiologische Centra.