Praktijkgids

Wat is dat eigenlijk, logopedie?

Picture-Taker-Ox8O5B
Wat is dat eigenlijk, logopedie? Iets met voeten? Of nee, voor als je stottert.
Dat is in het kort de meest voorkomende vraag die mij gesteld werd toen ik net klaar was met mijn opleiding als logopedist.
De onbekendheid met het vak heeft mij, en vakgenoten, al menig misverstand opgeleverd. Zelfs in gesprek met zorgverzekeraars. Drie maal raden wie daar de dupe van zijn?
Nu is er een initiatief genomen door een aantal logopedisten dat voor verandering gaat zorgen.
Zij gaan een film maken met als doel meer bekendheid te geven aan:
  • wat logopedie is;
  • met welke problemen je naar de logopedist toe kunt;
  • hoe het zit met de voortdurende professionalisering van logopedisten;
  • wat de bijdrage van logopedie voor de maatschappij kan zijn.
  • Kortom: bekijk het met eigen ogen op www.logopedieloont.nl

Training Taalbegripsproblemen

Picture-Taker-RshVDO
De start van dit schooljaar stond voor Consultaal in het teken van de training: begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen. In het kader van een professionaliseringstraject bij de Schoor mochten wij deze training verzorgen.
Op basis van ‚Begrijp jij het?’ volgden 12 activiteitencoördinatoren van De Schoor de training van drie ochtenden. We hebben met elkaar gewerkt aan het inzicht in een theoretisch kader, signaleren van taalbegripsproblemen, observeren, reflecteren, handelen en bewustwording van taal als communicatiemiddel.
Twee cursisten over de training:
„Jullie maken in de training goed gebruik van elkaars professie en kwaliteit. Goede balans en samenwerking. Ik vond het een leerzame, leuke en ogen-openende training. Dank je wel.”
„De kracht van taal. Nog duidelijker geworden hoe belangrijk het is dat je een taal goed beheerst, begrijpt en ermee om kunt gaan en de ander kunt begrijpen”
Op 29 januari, 5 en 12 februari 2013 volgt weer een training....

Een avond in Echt

Picture-Taker-Y2GmuG
Woensdag 15 juni 2011 waren Babs en Simone in Echt, Limburg.
Op uitnodiging van de kwaliteitskring van vrijgevestigde logopedisten daar reden we het halve land door om er te vertellen over ‚Begrijp jij het?’ onze Praktijkgids voor de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen.
Het was een boeiende avond vol uitwisseling van ervaringen. Zonder vlaai, maar met pittige koffie.
Op de terugweg, en die duurde bijna drie uur dus we hadden even de tijd, hadden we het erover wat we nu zo leuk vinden aan dit soort opdrachten. Het is de uitwisseling met mensen in het veld. Gedreven professionals die zich verdiepen en reflecteren op hun eigen handelen. Professionals ook die niet alleen een diploma en bevoegdheidsverklaring behalen, maar zich ook daarna ontwikkelen en zich blijven afvragen of zij de goede dingen doen. Dit geeft ons ook weer te denken, want hun vragen houden ons ook in beweging!
Ook de ervaringen van sommigen met contacten in het basisonderwijs wees uit dat er nog veel te doen is. Suggesties kwamen er voor logopedisten en voor basisscholen. Een mooie sleutel-uitspraak daarbij was: school-nabije logopedie. Dat zou passend onderwijs nog passender kunnen maken!
Bedankt voor jullie uitnodiging en wie weet tot ziens!

Een kwartaal zelfstandig

Picture-Taker-lhxFRf
Het eerste kwartaal van 2011 is achter de rug. Bloesem siert de straat waar ik op uit kijk vanuit mijn torenkamer. En ik kijk heel even terug, voordat ik weer vooruit ga.
Drie maanden met Consultaal als ZZP’er aan het werk is een mooie ervaring. Al die vrijheid in het hollen en stilstaan als zelfstandig ondernemer: Met een grieperig hoofd, toch een presentatie verzorgen, want dat was nu eenmaal overeengekomen. Boeiende gesprekken waarmee mijn netwerk gestaag uitgebreid wordt. Autoritten dwars door het land op zoek naar nieuwe opdrachten. Studiemiddagen die niet alleen de deelnemers, maar ook mijzelf inspireren in het werken aan de uitvoering van passend onderwijs. Binnen elf maanden mijn tweede boek presenteren. ‚Stappen naar passend onderwijs - het invoeren van een tussenvoorziening’ begon, dankzij Twitter, al te verkopen voordat het van de drukpers af was. Het ondernemen van PR-activiteiten om onze boeken onder de aandacht van de doelgroepen te brengen. Stoeien op het opstellen van offertes, facturen, algemene voorwaarden en opdracht-overeenkomsten. Studiedagen met broodjes en vlaaien. Avondafspraken met wethouders en andere belanghebbende plaatselijke politici. Bijzondere schoolbezoeken aan scholen die al zo goed passend onderwijs verzorgen.
Verrassend telefoongesprekken met (potentiële) opdrachtgevers die mij weten te vinden. Informatieve bezoekjes aan de nieuwe boekhouder. Geen geneuzel meer bij koffiezetapparaten en gestuur door mensen die minder weten of willen dan ik.
Dit is nu al mijn stap van de eeuw!

Picture-Taker-GSIi7iPicture-Taker-a3G4PRPicture-Taker-JYi8v5Picture-Taker-esy8m5Picture-Taker-IUwZRU

Landelijke BOSK dag - deel 2

Afgelopen zaterdag, 26 maart, werd weer een landelijke BOSK dag gehouden. Babs en Simone mochten twee workshops geven en de opkomst was hoger dan verwacht!
Ouders, logopedisten, ambulante begeleiders, taalkundigen, orthopedagogen en ... vulden het lokaal op de mytylschool voor VSO Ariane de Ranitz in Utrecht. De behoefte aan informatie over de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen en ook wat ouders daar zelf in kunnen betekenen leidde tot twee interactieve bijeenkomsten, waarin de uitwisseling mooi op gang kwam. Babs demonstreerde het inzetten van drama-lessen op school. Groeien door toneel te spelen en je in te beelden. Bedankt voor de uitnodiging BOSK. Wij vonden het een voorrecht om een bijdrage aan deze dag te leveren.
Op naar de volgende presentatie!
Picture-Taker-AF9An3Picture-Taker-FvKs4EPicture-Taker-tvrQkZPicture-Taker-7EfEE5

Landelijke BOSK dag

Deze week zijn wij benaderd om een presentatie te houden op de jaarlijkse landelijk BOSK dag. Op 26 maart 2011 wordt deze weer gehouden op de mytylschool in Utrecht. Motto van de dag is: ‚Meer dan woorden kunnen zeggen’.
Babs en Simone van Consultaal zullen workshops houden over taalbegripsproblemen in relatie tot de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
Meer informatie volgt!
Picture-Taker-T9HxXM

Onverwacht persbericht

Dat is een verrassing met terugwerkende kracht! Blijkt er al in oktober 2010 een recensie van ‚Begrijp jij het?’ in de FOSS taal te hebben gestaan.... bijzonder om te merken hoe communicatie net als water zijn eigen gang gaat. Lang leve de nieuwe sociale media! We zullen het artikel op de downloadpagina plaatsen!

Picture-Taker-ZnMCYn

Terugblik logopedistenbijeenkomst

Met een flinke opkomst van zo’n 25 logopedisten verzorgden wij een boekpresentatie. Het was weer een waar genoegen om met een groep gedreven professionals in gesprek te gaan over onze doelgroep. Men erkent dat er in de praktijk nog veel te winnen is aan kennis over het signaleren en begeleiden van kinderen met taalbegripsproblemen. Kritische opmerkingen vielen er over het onderscheid tussen kinderen met ASS en taalbegripsstoornissen. Dit is nog steeds een grijs gebied waarvan wij gezamenlijk onderkenden dat nader differentiaal-diagnostisch onderzoek verdere uitwerking behoeft.
Ook gaven enkele logopedisten aan dat gesprekken met ouders niet altijd gemakkelijk verlopen. Het schetsen van ontwikkelingsperspectieven in relatie met de kansen die kinderen met taalbegripsproblemen in het regulier onderwijs krijgen is niet eenvoudig, maar wel nodig! Zeker in de ontwikkelingen rond passend onderwijs is hier nog veel te winnen voor de kinderen!

Avond voor logopedisten


Grotere kaart weergeven

Op maandag 11 oktober 2010 gaan Babs en Simone naar het Amsterdamse Mozeshuis. We zijn benaderd door de Amsterdamse eerstelijns-logopedisten om daar te komen vertellen over „Begrijp jij het? Praktijkgids voor de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen”. Dat ook vrijgevestigde logopedisten taalbegripsproblemen onderbelicht noemen wil wat zeggen. Tijd voor nieuwe actie van Consultaal dus! Na maandag volgt het verslag, dus blijf kijken op onze website...

Vakantietijd

De zomervakantie is bijna afgelopen. Tijd om weer aan de slag te gaan.
Het verheugt ons hier te schrijven dat zelfs tijdens de stille, warme juli-maand nog Praktijkgidsen werden besteld. Vakantietijd is dus blijkbaar ook geschikt om je te verdiepen in kinderen met taalbegripsproblemen.
Nu het schoolseizoen weer gaat starten zijn we onze PR-activiteiten aan het opschroeven. We zijn namelijk nog lang niet uitgepraat over het onderwerp!
Volg het ConsulTaalblog voor nieuws over activiteiten en andere gebeurtenissen.
IMG_0311

15 juni 2010

Picture-Taker-LxUK4PPicture-Taker-1WRdjo
Op dinsdag 15 juni waren Babs en Simone op Cluster 2 school Talent in Vught.
Op de materialenmarkt voor logopedisten verzorgden wij twee drukbezochte presentaties over „Begrijp jij het?”.
Er waren zo’n 100 logopedisten uit de wijde omgeving aanwezig die vanuit verschillende achtergronden (SO, SBO, praktijken, GGD, VVE..) informatie zochten en haalden.
Tijdens en na de presentaties werden veel vragen gesteld over de toepassing van onze praktijkgids en er waren meerdere logopedisten die zeiden blij te zijn met de praktische aanwijzingen die wij voor de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen geven. Hoewel zij natuurlijk op de hoogte zijn van de impact van taalbegripsproblemen op kinderen en hun omgeving, zijn de handreikingen die wij met de praktijkgids bieden een belangrijk hulpmiddel om uitleg te kunnen geven aan die omgeving en een aanvulling op hun aanbod.
Wij vonden het een geslaagde avond die een nieuwe stap op weg was naar onze missie: meer bekendheid met de kwetsbare doelgroep en de link van theorie naar praktijk.

Van Horen Zeggen

„Begrijp jij het?”, onze praktijkgids staat vermeld in „Van Horen Zeggen” (jaargang 51, juni 2010). In de rubriek „Gesignaleerd” is op blz. 21 ons persbericht vermeld.
Fijn om te merken dat er ook binnen de wereld van ons vakgebied steeds meer interesse is in onze bijdrage!

Van Horen Zeggen is een uitgave van de Vereniging
Siméa, belangenbehartiger namens personen en instellingen voor communicatief beperkten, slechthorenden en doven en de FENAC, Federatie Nederlandse Audiologische Centra.

Bij de drukkerij

Picture-Taker-MVrDWvPicture-Taker-SGemrbPicture-Taker-7nyKau

Proefdruk

Vandaag ontvingen Babs en ik de proefdruk van Begrijp jij het? Praktijkgids voor de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen. De laatste redactie en correctie is begonnen....
Volgende week gaan we naar de drukker en we behalen de beoogde verschijningsdatum!
Op 15 april zijn de boeken in huis, op 22 april is de boekpresentatie en dan gaat een nieuwe fase in.
Nu al nieuwsgierig? Vul je vraag in op het contactformulier.
Bestellen mag ook al.
Klik dan op de afbeelding hieronder.
Picture-Taker-ZMP0RB

Maart 2010

Het is nu 7 maart en we vorderen gestaag in het productieproces van de praktijkgids.
Het complete manuscript ligt bij de vormgever en we hopen snel te kunnen beschikken over de kaft, zodat we het internet op kunnen.

Als definitieve titel hebben we gekozen:

Begrijp jij het? Praktijkgids voor de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen.

Wordt snel vervolgd...

Promotie

Het einde van februari nadert. Babs en ik zijn druk bezig met de eindredactie van de Praktijkgids.
De vraag naar hoe we de PR gaan aanpakken komt nu dus dichterbij.

We rollen de netwerken uit en denken na over de middelen die ingezet kunnen worden om zo dicht mogelijk bij onze doelgroepen te komen:
  • Pabo studenten
  • Onderwijsassistenten
  • Leerkrachten van het (speciaal) basisonderwijs
  • Intern begeleiders
  • Zorgcoördinatoren
  • Ambulante begeleiders
  • Ouders van kinderen met taalbegripsproblemen
  • Begeleiders voor kinderen met ernstige spraaktaalmoeilijkheden
  • Opleidingsinstituten voor begeleiders van kinderen (0-12 jaar)
  • ...

Kortom, we hebben een heleboel contacten te onderzoeken.
Over twee weken verwachten we de definitieve kaft te hebben die we op de website zetten ter promotie.
In de tussentijd gaan we in onze vrije momenten verder met het laatste schrijfproces en starten met het benaderen van ons netwerk.

Mocht u dit lezen en geïnteresseerd zijn....schroom niet en neem contact op voor meer informatie.
Ons plan is namelijk om bij het verschijnen van het boek ook ondersteuning te komen bieden bij het vertalen van de theorie naar de praktijk.
Denk hierbij aan workshops of begeleidingstrajecten die we graag met u samenstellen.

Het schrijfproces

Het schrijfproces van de Praktijkgids gaat door. Een tijdrovend, intensief proces van schrijven, lezen en schrappen. Maar ook veranderen, ordenen en verwijderen.
Afgelopen week hadden Babs en Simone contact met een vormgever en drukker. We hebben besloten de Praktijkgids in eigen beheer uit te geven. Maakt ons nog meer verbonden met het eindproduct.
Op dit moment zijn we foto- en illustratiemateriaal aan het verzamelen om het boek aantrekkelijk te maken. We willen de mensen niet alleen bereiken, maar ook een mooi boek aanbieden.
Nieuwsgierig? Zoek ons op via onze site.
Vandaag is het zondag. Tijd genoeg om weer een paar uur ongestoord te kunnen doorwerken.

Nieuwe Praktijkgids

Ken je dat....? Je zit in de klas en ziet gedrag van een kind dat je niet goed kan duiden. Waar komt dit gedrag vandaan? En dan..wat moet ik ermee? Hoe kan ik er het beste mee omgaan? Met andere woorden: hoe kan ik dit kind helpen bij het stimuleren van zijn of haar communicatieve vaardigheden?

Regelmatig wordt mij de vraag gesteld of ik lijsten heb waarmee ambulante begeleiders op scholen kunnen ondersteunen. Alsof zoiets ingewikkelds als taalbegripsproblemen even met een lijst en een observatieformulier gezien en begeleid kunnen worden. Onderbouwing is echt nodig om de kern van de problemen goed aan het licht te brengen en over te gaan tot adequate actie.

In boekwinkels en bibliotheken staan theorieboeken, maar ik ben op zoek naar iets praktisch. Iets met checklists of zo.

Babs Kuiters en ik zijn zijn druk bezig de laatste hand te leggen aan onze Praktijkgids. Dus....volg de informatiekanalen!

Picture-Taker-eGMJzr