babs kuiters
2012 bijna afgelopen, hoogtepunten
18/12/12
2012 is bijna afgelopen en, net als op de tv, sommen we nog even een paar hoogtepunten van het tweede jaar Consultaal op.
In onze missie in het verkrijgen van meer aandacht voor kinderen met spraak- en taalstoornissen hebben we een mooie stap gezet in de training onderkenning van Taalbegripsproblemen voor de activiteitencoördinatoren van de Schoor. De verkoop van ons boek ‚Begrijp jij het? Praktijkgids voor de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen’ verliep met horten en stoten, maar nog steeds komen er bestellingen vanuit het hele land.
Passend onderwijs was een grillig verhaal, mede als gevolg van de Haagse politiek en de voorgenomen bezuinigingen. Zaken in de media als thuiszittende en zeilende kinderen voor wie geen passend onderwijs gerealiseerd kon worden overheersten het nieuws. De slag van ‚praten over’, naar het organiseren van passend onderwijs maakt een langzame start en het ziet er naar uit dat er nog een lange weg is te gaan.
Ondertussen zien we dat schoolbesturen en samenwerkingsverbanden zich gestaag aan het voorbereiden zijn op de invoering van passend onderwijs.
In samenwerking met Eduquality hebben we een belangrijke bijdrage geleverd aan het ondersteunen van scholen bij het opstellen van schoolondersteuningsprofielen. In het vervolg daarop hebben we bestuurlijke analyses gemaakt van de basisondersteuning en extra ondersteuning die in verschillende regio wordt geboden.
Het lijkt erop dat de tijd rijp begint te worden voor het verder ontwikkelen van tussenvoorzieningen in het kader van passend onderwijs. ‚Stappen naar passend onderwijs - het invoeren van een tussenvoorziening’ is meerdere malen aangehaald als geschikt instrument om te gebruiken. Iets waar we heel trots op zijn. En dat brengt ons op 2013.....
Naast alle persoonlijke goede voornemens hebben we natuurlijk ook weer plannen voor Consultaal.
Al in januari start er een tweede training Taalbegripsproblemen voor Stichting De Schoor, in Almere. Drie weken achter elkaar gaan we theorie en, vooral veel, praktijkinformatie over het signaleren en begeleiden van taal- en communicatieproblemen van kinderen.
In de ontwikkeling naar passend onderwijs ondersteunen we nog een flink aantal scholen bij het opstellen van hun schoolondersteuningsprofielen. Ook volgen er nog bestuurlijke analyses, waarmee de schoolbesturen in overleg zullen treden met de samenwerkingsverbanden.
Tot slot doen we vast een VOORAANKONDIGING:
In het voorjaar van 2013 organiseren wij een intervisiebijeenkomst over tussenvoorzieningen in het kader van passend onderwijs.
Hierover volgt in januari meer informatie.
Nu dit jaar afloopt, sluit Consultaal de deuren van 22 december 2012 tot 7 januari 2013.
Wij wensen iedereen fijne feestdagen toe en een gezond en mooi 2013!
Simone Sarphatie & Babs Kuiters
Training Taalbegripsproblemen
16/10/12
De start van dit schooljaar stond voor Consultaal in het teken van de training: begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen. In het kader van een professionaliseringstraject bij de Schoor mochten wij deze training verzorgen.
Op basis van ‚Begrijp jij het?’ volgden 12 activiteitencoördinatoren van De Schoor de training van drie ochtenden. We hebben met elkaar gewerkt aan het inzicht in een theoretisch kader, signaleren van taalbegripsproblemen, observeren, reflecteren, handelen en bewustwording van taal als communicatiemiddel.
Twee cursisten over de training:
„Jullie maken in de training goed gebruik van elkaars professie en kwaliteit. Goede balans en samenwerking. Ik vond het een leerzame, leuke en ogen-openende training. Dank je wel.”
„De kracht van taal. Nog duidelijker geworden hoe belangrijk het is dat je een taal goed beheerst, begrijpt en ermee om kunt gaan en de ander kunt begrijpen”
Op 29 januari, 5 en 12 februari 2013 volgt weer een training....
Een avond in Echt
21/06/11
Woensdag 15 juni 2011 waren Babs en Simone in Echt, Limburg.
Op uitnodiging van de kwaliteitskring van vrijgevestigde logopedisten daar reden we het halve land door om er te vertellen over ‚Begrijp jij het?’ onze Praktijkgids voor de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen.
Het was een boeiende avond vol uitwisseling van ervaringen. Zonder vlaai, maar met pittige koffie.
Op de terugweg, en die duurde bijna drie uur dus we hadden even de tijd, hadden we het erover wat we nu zo leuk vinden aan dit soort opdrachten. Het is de uitwisseling met mensen in het veld. Gedreven professionals die zich verdiepen en reflecteren op hun eigen handelen. Professionals ook die niet alleen een diploma en bevoegdheidsverklaring behalen, maar zich ook daarna ontwikkelen en zich blijven afvragen of zij de goede dingen doen. Dit geeft ons ook weer te denken, want hun vragen houden ons ook in beweging!
Ook de ervaringen van sommigen met contacten in het basisonderwijs wees uit dat er nog veel te doen is. Suggesties kwamen er voor logopedisten en voor basisscholen. Een mooie sleutel-uitspraak daarbij was: school-nabije logopedie. Dat zou passend onderwijs nog passender kunnen maken!
Bedankt voor jullie uitnodiging en wie weet tot ziens!
Landelijke BOSK dag - deel 2
28/03/11
Afgelopen zaterdag, 26 maart, werd weer een landelijke BOSK dag gehouden. Babs en Simone mochten twee workshops geven en de opkomst was hoger dan verwacht!
Ouders, logopedisten, ambulante begeleiders, taalkundigen, orthopedagogen en ... vulden het lokaal op de mytylschool voor VSO Ariane de Ranitz in Utrecht. De behoefte aan informatie over de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen en ook wat ouders daar zelf in kunnen betekenen leidde tot twee interactieve bijeenkomsten, waarin de uitwisseling mooi op gang kwam. Babs demonstreerde het inzetten van drama-lessen op school. Groeien door toneel te spelen en je in te beelden. Bedankt voor de uitnodiging BOSK. Wij vonden het een voorrecht om een bijdrage aan deze dag te leveren.
Op naar de volgende presentatie!
Ouders, logopedisten, ambulante begeleiders, taalkundigen, orthopedagogen en ... vulden het lokaal op de mytylschool voor VSO Ariane de Ranitz in Utrecht. De behoefte aan informatie over de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen en ook wat ouders daar zelf in kunnen betekenen leidde tot twee interactieve bijeenkomsten, waarin de uitwisseling mooi op gang kwam. Babs demonstreerde het inzetten van drama-lessen op school. Groeien door toneel te spelen en je in te beelden. Bedankt voor de uitnodiging BOSK. Wij vonden het een voorrecht om een bijdrage aan deze dag te leveren.
Op naar de volgende presentatie!