Speciale groepen

Goede voornemens voor 2013-2014

Picture-Taker-8K1Wgi
Al eerder heb ik genoemd hoe aardig het toch is om twee keer per jaar goede voornemens te mogen uitspreken.
Het schooljaar 2013-2014 is inmiddels op gang. De ontwikkeling van passend onderwijs komt dit schooljaar tot uiting in een groot aantal bestuurlijke zaken die uitgewerkt moeten worden. De ondersteuningsprofielen zijn op de meeste scholen aanwezig. Ondersteuningsplannen zijn geschreven of nog in voorbereiding. Ondersteuningsplanraden zijn aan het ontstaan.
Wat dit allemaal gaat betekenen voor de kinderen is nog niet duidelijk en bij rondvragen in de praktijk kijken leerkrachten me met vragende ogen aan. Ik hoor wisselende berichten. Van schoolbesturen en -directies die hun teamleden meenemen in de ontwikkelingen. Die de omslag naar handelingsgericht werken en het denken in ondersteuningsbehoefte en onderwijsbehoefte al hebben gemaakt. Tot schoolteams die nog wachten op informatie want 'het zal zo'n vaart toch niet lopen'.
Er zijn dus nog grote verschillen en er is nog veel werk te doen. Niet in de laatste plaats waar het het vormen van tussenvoorzieningen betreft. In onze ogen een kansrijke uitwerking van passend onderwijs die mogelijkheden benut van leerlingen, leerkrachten en schoolteams.
Voor Consultaal betekent dit dat wij dit jaar:
  • ons bedrijf gaan reorganiseren naar wat nodig is voor de nieuwe onderwijsontwikkelingen;
  • in kaart gaan brengen welke tussenvoorzieningen er landelijk zijn;
  • inzetten op informatievoorziening over het opzetten van tussenvoorzieningen;
  • begeleiding gaan geven aan invoeringstrajecten voor tussenvoorzieningen;
  • verder gaan met het aandacht vragen voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen;
  • de laatste dossiers voor REC cluster 2 in Holland-Flevoland helpen verwerken.

Tot slot ben ik trots om te vermelden dat het
Paleis voor Onderwijs inmiddels is geopend als huis voor onderwijsvernieuwers. De deuren staan pas net open en we zijn de galerijen nog aan het inrichten, maar wie suggesties heeft, vragen input of andere aanvullingen, die is welkom.

Dat het maar weer een mooi schooljaar zal worden!

De Kleine Klas

Picture-Taker-JaLPNcVoor een vraaggesprek over een tussenvoorziening reisde ik gisteren af naar de Amsterdamse Jordaan. Daar staat de 14de Montessorischool en die heeft 'De Kleine Klas', een pilot tussenvoorziening.
Ik sprak met Denise Messelaar, de ambulante begeleider die is betrokken bij deze groep.
Enthousiasme vulde het Kleine Klas-lokaal, waar Denise vertelde over de winstpunten van deze organisatievorm. In de kleine groepen die van dit onderwijsarrangement gebruik kunnen maken is volop aandacht voor het ondersteunen van de sociaal-emotionele ontwikkeling. In een veilige omgeving leren de kinderen omgaan met hun beperkingen, waardoor de handicap vermindert. De Kleine Klas heeft trouwens plaats voor kinderen met diverse extra onderwijsbehoeften. Rugzak of geen rugzak, cluster 1-, 2-, 3- of 4-indicaties, het maakt niet uit.
Een belangrijk aandachtspunt in de tussenvoorziening is de transfer naar de eigen, reguliere groep van de leerlingen. Wat ze leren in de Kleine Klas, wordt ook geoefend met hun eigen leerkrachten in hun eigen vaste groep. Zo is de integratie compleet!
Ik ben de videobeelden al aan het monteren, dus het interview met Denise is binnenkort te bekijken op deze site.

Tussenvoorzieningen in perspectief

Picture-Taker-D78Or0

Sinds 1998 ben ik proefondervindelijk de meerwaarde aan het onderzoeken van tussenvoorzieningen in het kader van passend onderwijs.
In die tijd noemden we ze nog geen tussenvoorzieningen, maar speciale groepen of groep-in-school. Passend onderwijs was zoiets als het realiseren van een kwalitatief onderwijsaanbod en bijbehorende randvoorwaarden om maximale integratie van leerlingen met een handicap binnen het regulier onderwijs waar te maken. Met een zogeheten Rugzak konden leerlingen onder meer terecht in de groep-in-school.
De eerste groep-in-school bood plaats aan leerlingen met ernstige spraaktaalmoeilijkheden en startte in augustus 1998 in Almere. Een paar maanden later opende een tweede groep-in-school zijn deuren voor leerlingen met een ZML-indicatie.
De winst voor de kinderen zat hem over het algemeen in het thuisnabij aanbod van speciaal onderwijs in een reguliere schoolomgeving. Bijkomend voordeel waren de ruime integratiemogelijkheden van speciaal naar regulier en vice versa.
De meeste leerlingen zaten er goed op hun plaats, afgaand op het welzijn van de kinderen, hun vorderingen en de tevredenheid van ouders.
Voor sommige kinderen lag het anders. De groep-in-school sloot te veel of te weinig aan bij wat nodig was. Het voordeel van de tussenvoorziening was in die gevallen: flexibiliteit in de organisatie en expertise dichtbij de leerling. Hierdoor realiseerden we in zo min mogelijk tijd overplaatsing naar een meer aansluitende, passend onderwijsplek.

Inmiddels is het 2013 en de wereld ziet er anders uit.
Er zijn veel meer tussenvoorzieningen in het land opgezet. Niet alleen meer in het primair onderwijs, maar ook in het voortgezet en beroepsonderwijs. Veel van deze voorzieningen draaien nog steeds als ‘pilot’. Dit roept twee vragen bij mij op:
    Mijn vraag aan de lezer is: help mij het antwoord op deze vragen te vinden, want dan kunnen we verder bouwen aan wat in mijn optiek een prachtige uitwerking van passend onderwijs is. En dat ik hierin niet alleen sta blijkt uit een bericht dat een collega in het veld mij onlangs twitterde: “#tussenvoorzieningen is een kwestie van durven, doen en onderweg verbeteren. Kritiek is dan onnodig #passendonderwijs”

    Blijkbaar zien ook anderen in het veld de meerwaarde al in van deze vorm van passend onderwijs...

    Speerpuntscholen voor ESM - een artikel

    Picture-Taker-2PYLaMIn de eerste Van Horen Zeggen (VHZ) van 2013 staat een artikel over Speerpuntscholen voor ESM en ik heb meerdere redenen waarom ik hier aandacht aan besteed in ons ConsulTaalblog.
    Ten eerste omdat ik van Frans Mollee, één van de auteurs van het stuk maanden geleden al hoorde dat hij met het stuk bezig was en dat hij ook mijn 'Stappen naar passend onderwijs' aanhaalde. Die reden is dus ook 'trots' te noemen. In het artikel wordt een pilot beschreven waarbij de Professor van Gilseschool (Haarlem) een intensieve samenwerking is aangegaan met verschillende reguliere basisscholen. Gedurende de looptijd van de pilot heeft de NSDSK onderzoek gedaan naar de effecten van speerpuntscholen op de taal en psychosociale vaardigheden en is er een evaluatie gehouden met leraren. De lijst van kritische succesfactoren die uitgebreid aan bod komt in mijn boek is hierbij gebruikt.
    Samengevat is de conclusie van het verkennend onderzoek voorlopig dat de ESM leerlingen die op een Speerpuntschool zitten een positief beeld laten zien als gekeken wordt naar hun psychosociaal functioneren en hun taalvaardigheid. De leerkrachten voelen zich competenter doordat hun expertise is vergroot en zij door SVIB hun klassenmanagement hebben verbeterd.
    Voor het artikel verwijs ik naar de
    downloadpagina. Een literatuurlijst bij het artikel is te downloaden via de website van Siméa. Het artikel is geplaatst met toestemming van de redactie van VHZ.

    Trajectklassen in het land

    Picture-Taker-Hht4OI
    Landelijk zie ik steeds meer initiatieven voor het starten van tussenvoorzieningen. Er zijn inmiddels uiteenlopende organisatievormen voor verschillende doelgroepen opgezet of in oprichting.
    Heel illustratieve beelden ziet u op de website voor passend onderwijs. De filmpjes tonen aan dat tussenvoorzieningen echt passend onderwijs kunnen opleveren. Een kansrijke onderwijsomgeving voor alle kinderen op het hoogst, haalbare niveau.

    Siméacongres 2013

    Op 11 en 12 april vindt het jaarlijkse Siméacongres in Lunteren weer plaats.
    Onderwerp dit jaar: Trending Topics
    Wij zijn er trots om op 12 april een bijdrage te mogen leveren met een parallelsessie (no.43) over medium onderwijsarrangementen.
    De ontwikkeling van passend onderwijs gaat gepaard met landelijke experimenten en pilots op het gebied van tussenvoorzieningen.
    Siméa heeft afgesproken dat deze voor cluster 2 medium onderwijsarrangementen heten. Voor leerlingen die in de doelgroep voor deze arrangementen in aanmerking komen, zijn de
    medium onderwijsarrangementen al eerder beschreven. Hieraan heb ik destijds namens Consultaal een bijdrage mogen leveren.
    Simone Sarphatie zal in haar presentatie aan de hand van het boek 'Stappen naar passend onderwijs - het invoeren van een tussenvoorziening' vertellen over de kritische succesfactoren. Meer informatie volgt op de website van Siméa!

    Pasted Graphic


    Siméacongres 2013

    Op 11 en 12 april vindt het jaarlijkse Siméacongres in Lunteren weer plaats.
    Onderwerp dit jaar: Trending Topics
    Wij zijn er trots om op 12 april een bijdrage te mogen leveren met een parallelsessie (no.43) over medium onderwijsarrangementen.
    De ontwikkeling van passend onderwijs gaat gepaard met landelijke experimenten en pilots op het gebied van tussenvoorzieningen.
    Siméa heeft afgesproken dat deze voor cluster 2 medium onderwijsarrangementen heten. Voor leerlingen die in de doelgroep voor deze arrangementen in aanmerking komen, zijn de
    medium onderwijsarrangementen al eerder beschreven. Hieraan heb ik destijds namens Consultaal een bijdrage mogen leveren.
    Simone Sarphatie zal in haar presentatie aan de hand van het boek 'Stappen naar passend onderwijs - het invoeren van een tussenvoorziening' vertellen over de kritische succesfactoren. Meer informatie volgt op de website van Siméa!

    Pasted Graphic


    2012 bijna afgelopen, hoogtepunten

    IMG_3016
    2012 is bijna afgelopen en, net als op de tv, sommen we nog even een paar hoogtepunten van het tweede jaar Consultaal op.
    In onze missie in het verkrijgen van meer aandacht voor kinderen met spraak- en taalstoornissen hebben we een mooie stap gezet in de training onderkenning van Taalbegripsproblemen voor de activiteitencoördinatoren van de Schoor. De verkoop van ons boek ‚Begrijp jij het? Praktijkgids voor de begeleiding van kinderen met taalbegripsproblemen’ verliep met horten en stoten, maar nog steeds komen er bestellingen vanuit het hele land.

    Passend onderwijs was een grillig verhaal, mede als gevolg van de Haagse politiek en de voorgenomen bezuinigingen. Zaken in de media als thuiszittende en zeilende kinderen voor wie geen passend onderwijs gerealiseerd kon worden overheersten het nieuws. De slag van ‚praten over’, naar het organiseren van passend onderwijs maakt een langzame start en het ziet er naar uit dat er nog een lange weg is te gaan.
    Ondertussen zien we dat schoolbesturen en samenwerkingsverbanden zich gestaag aan het voorbereiden zijn op de invoering van passend onderwijs.
    In samenwerking met Eduquality hebben we een belangrijke bijdrage geleverd aan het ondersteunen van scholen bij het opstellen van schoolondersteuningsprofielen. In het vervolg daarop hebben we bestuurlijke analyses gemaakt van de basisondersteuning en extra ondersteuning die in verschillende regio wordt geboden.

    Het lijkt erop dat de tijd rijp begint te worden voor het verder ontwikkelen van tussenvoorzieningen in het kader van passend onderwijs. ‚Stappen naar passend onderwijs - het invoeren van een tussenvoorziening’ is meerdere malen aangehaald als geschikt instrument om te gebruiken. Iets waar we heel trots op zijn. En dat brengt ons op 2013.....

    Naast alle persoonlijke goede voornemens hebben we natuurlijk ook weer plannen voor Consultaal.
    Al in januari start er een tweede training Taalbegripsproblemen voor Stichting De Schoor, in Almere. Drie weken achter elkaar gaan we theorie en, vooral veel, praktijkinformatie over het signaleren en begeleiden van taal- en communicatieproblemen van kinderen.
    In de ontwikkeling naar passend onderwijs ondersteunen we nog een flink aantal scholen bij het opstellen van hun schoolondersteuningsprofielen. Ook volgen er nog bestuurlijke analyses, waarmee de schoolbesturen in overleg zullen treden met de samenwerkingsverbanden.

    Tot slot doen we vast een VOORAANKONDIGING:
    In het voorjaar van 2013 organiseren wij een intervisiebijeenkomst over tussenvoorzieningen in het kader van passend onderwijs.
    Hierover volgt in januari meer informatie.

    Nu dit jaar afloopt, sluit Consultaal de deuren van 22 december 2012 tot 7 januari 2013.

    Wij wensen iedereen fijne feestdagen toe en een gezond en mooi 2013!

    Simone Sarphatie & Babs Kuiters

    Een kwartaal zelfstandig

    Picture-Taker-lhxFRf
    Het eerste kwartaal van 2011 is achter de rug. Bloesem siert de straat waar ik op uit kijk vanuit mijn torenkamer. En ik kijk heel even terug, voordat ik weer vooruit ga.
    Drie maanden met Consultaal als ZZP’er aan het werk is een mooie ervaring. Al die vrijheid in het hollen en stilstaan als zelfstandig ondernemer: Met een grieperig hoofd, toch een presentatie verzorgen, want dat was nu eenmaal overeengekomen. Boeiende gesprekken waarmee mijn netwerk gestaag uitgebreid wordt. Autoritten dwars door het land op zoek naar nieuwe opdrachten. Studiemiddagen die niet alleen de deelnemers, maar ook mijzelf inspireren in het werken aan de uitvoering van passend onderwijs. Binnen elf maanden mijn tweede boek presenteren. ‚Stappen naar passend onderwijs - het invoeren van een tussenvoorziening’ begon, dankzij Twitter, al te verkopen voordat het van de drukpers af was. Het ondernemen van PR-activiteiten om onze boeken onder de aandacht van de doelgroepen te brengen. Stoeien op het opstellen van offertes, facturen, algemene voorwaarden en opdracht-overeenkomsten. Studiedagen met broodjes en vlaaien. Avondafspraken met wethouders en andere belanghebbende plaatselijke politici. Bijzondere schoolbezoeken aan scholen die al zo goed passend onderwijs verzorgen.
    Verrassend telefoongesprekken met (potentiële) opdrachtgevers die mij weten te vinden. Informatieve bezoekjes aan de nieuwe boekhouder. Geen geneuzel meer bij koffiezetapparaten en gestuur door mensen die minder weten of willen dan ik.
    Dit is nu al mijn stap van de eeuw!

    Picture-Taker-GSIi7iPicture-Taker-a3G4PRPicture-Taker-JYi8v5Picture-Taker-esy8m5Picture-Taker-IUwZRU

    Maandag 14 maart

    Pasted Graphic
    Een boek schrijven over passend onderwijs in een periode waarin nog helemaal niet duidelijk is waar de ontwikkelingen toe gaan leiden is een uitdaging.
    Ontwikkelingen rond financiering, wet- en regelgeving en een landelijk referentiekader maken dat het misschien logischer zou zijn om nog even te wachten met deze uitgave. De andere kant van deze afweging is dat er altijd ontwikkelingen zullen blijven in en rond het onderwijs. De noodzaak om in te spelen op onvermijdelijke gebeurtenissen in de politiek maakt ik ervoor gekozen om toch nu de stap te zetten om dit boek uit te geven.
    Scholen die interesse hebben om een tussenvoorziening te ontwikkelen kunnen op deze manier gebruik maken van een concreet stappenplan als leidraad.
    Op 14 maart ligt het boek bij Consultaal dus:
    bestellen!

    Afronding 'Stappen'

    Er zijn steeds meer mensen die informeren naar de stand van zaken rond mijn nieuwe boek over passend onderwijs. Logisch want door de nieuwsberichten van de afgelopen paar weken hoort iedereen in Nederland over passend onderwijs. Je kunt er bijna niet omheen. De heer Rutte deed dat vorige week wel door niet te verschijnen in de Kamer. Hij gaf aan dat de vak-minister zelf haar beleid kon verdedigen en vertegenwoordigen.
    Een leerervaring van zijn niet-actie is voor mij dat mensen dus gewoon zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Wij hebben er toch verstand van? Wij zijn de vak-lieden en gaan binnen de steeds smaller wordende ruimte zoeken naar creatieve oplossingen. Voor mij in ieder geval een grote uitdaging en ik ben dan ook blij om aan te kondigen dat ‚Stappen naar passend onderwijs’ er nu echt aankomt! Er is een datum geprikt!
    Over twee weken, op 14 maart, zal het boek gaan verschijnen.
    En nu...ga ik opnieuw schrappen en schaven...

    Weer een stap verder

    Best druk. Afronden van mijn werk in Amsterdam, netwerken en mijn boek over passend onderwijs af zien te krijgen.
    Gisteren had ik weer contact met Henk Tijbosch, de vormgever. Waar zou ik zijn zonder Henk. De laatste aanpassingen worden aangebracht aan de brochure, zodat die gedrukt kan gaan worden. (Check uw mailbox!) Verder heb ik vast twee hoofdstukken ingeleverd, waar Henk zich grafisch op gaat uitleven. Ik herinner mij nog wel van „Begrijp jij het?” dat het zo enorm spannend is om het resultaat van de eerste vormgevingsactiviteiten terug te krijgen. Dat mijn woorden, schema’s en plannen er opeens heel echt uitzien. Bijna net zo’n kick als wanneer de dozen met het eindresultaat worden afgeleverd.
    Dat brengt mij nog wel bij het dilemma van de oplage die ik verwacht nodig te hebben voor ‚de markt’. Moeilijk inschatten, dus als iemand dit leest en handige suggesties heeft.....ik houd mij aanbevolen! Op de oplage en het vervolg van de PR komen we nog wel terug. Ik begin steeds meer promotieplannen te krijgen, maar het is nog een beetje te vroeg om die naar buiten te brengen...dus nog even geduld graag.

    Interviews speciale groepen

    In het kader van mijn project over tussenvoorzieningen in het kader van Passend Onderwijs heb ik inmiddels twee interviews gehouden.
    Eerst heb ik gesproken met Bibi Kuiters. Zij vertelde als oud-leerling van OBS De Torteltuin in Almere over haar ervaringen met de kinderen uit de Stamroos, een groep voor zeer moeilijk lerende kinderen.
    Interview Bibi
    Afgelopen woensdag sprak ik Ary Bosker (directeur van stichting Gewoon Anders) over zijn dromen en zorgen over groepen in school en de toekomst van deze tussenvoorzieningen in het kader van Passend Onderwijs.
    Interview Ary
    Het is de bedoeling dat ik de komende weken nog meer ‚ervaringsdeskundigen’ zal interviewen, dus hou het Consultaalblog in de gaten!
    De uitwerking van de interviews volgt op een later tijdstip, maar daarover volgt nog meer informatie